جوزا 27, 1402 12:09 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: طالبان با بازدید کارشناسان فنی ایران از سد کجکی، موافق است
    کاظمی قمی: طالبان با بازدید کارشناسان فنی ایران از سد کجکی، موافق است

سفیر ایران در افغانستان گفت: طالبان با بازدید مهندسان و تیم فنی ایرانی از سد کجکی و منطقه هیرمند موافقت کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ حسن کاظمی قمی در مصاحبه با تلویزیون ایران با تاکید بر اجرای معاهده هیرمند افزود: ما اعلام کرده ایم که ماهواره‌ها نشان می‌دهد آب به اندازه کافی در پشت سد وجود دارد، اما طرف افغان می گوید که امسال با کم آبی مواجه هستیم و  بخشی از سد در دوره ای ۶۰ ساله رسوبات گرفته است که تصاویر ماهواره ای، آن را به صورت آب نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس بند ۵ معاهده طرف ایران می‌تواند وضعیت منطقه را ببیند اضافه کرد: در این موضوع هم امروز حکمرانان طالبان هیچ مناقشه ای ندارند و در یادداشت رسمی اخیر هم بر این نکته تاکید کردند که مشکلی که برای ایستگاه سنجش آب پیش آمده بود، حل شده است و کارشناسان ایرانی می توانند از منطقه بازدید کنند؛ از این رو، فضا به سمتی حرکت می‌کند که اگر آبی باشد وارد خاک ایران شود.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان یادآور شد که پیش از این، زمان لازم برای نتیجه بخشی مذاکرات و بازدید کارشناسان ایرانی از منطقه، یک ماه اعلام شده بود که 15 روز آن گذشته است.

کاظمی قمی اظهار کرد: طرف طالبان، معاهده هیرمند را یک معاهده بین المللی و الزام آور می داند که تغییر نظام‌ها موجب از بین رفتن آن نمی شود و آنها چه به صورت کتبی و در یادداشت‌های رسمی و چه به صورت گفتگو و مذاکرات بر معاهده و الزام و پایبندی به اجرای آن صحه گذاشته اند .

به گفته وی بر اساس معاهده، ایستگاه سنجش آب، بالای سد کجکی است و عمده آبی که وجود دارد نیز در همین سد کجکی است که فاصله آن تا مرز ایران ۷۸۰ کیلومتر است.

سفیر ایران در کابل گفت: سد کمال خان ۵۲ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره دارد و وقتی سیلاب می‌آید، اگر دریچه هایش کاملاً باز باشد، آب وارد مجرای خود می شود، اما سال گذشته دیدیم که به  دلیل اشکالات دریچه‌های سد، در پی سیلابی که از افغانستان به راه افتاد، حتی بخش عظیمی از خاک پاکستان به زیر آب رفت و بسیاری از مردم آسیب دیدند.

کاظمی قمی با اشاره به اقدامات طالبان برای اصلاح وضعیت سد کمال خان اضافه کرد: مقامات طالبان اعلام کرده اند که در مسیر انحرافی آب، خاکریزی ایجاد کرده اند تا از ورود آب به سمت منطقه گودزره یا شوره زار جلوگیری کند؛ همچنین زمین جلوی دریچه‌ها که نسبت به خود دریچه از ارتفاع بالاتری برخوردار بود تسطیح و حدود ۱۳ کیلومتر لایروبی شده است.

نمایندگان مجلس ایران: اجرا نشدن حقابه هیرمند، مخالف قوانین بین‌المللی است

امیرعبداللهیان: مشکل حقابه هیرمند با بیانیه سیاسی حل نمی‌ شود

مجاهد: مقامات طالبان در حال گفتگو بر سر حقابه ایران از هیرمند هستند

کلیدواژه