سرطان 04, 1402 12:43 Asia/Kabul
  • افکار و رفتار طالبان تعامل جامعه جهانی را با آنان دشوار کرده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: جامعه جهانی به دنبال تعامل با طالبان است اما افکار و رفتار طالبان این تعامل را هم برای جامعه جهانی و هم برای طالبان دشوار کرده است.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به دیدارهای فریدون سینیرلی اوغلو هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان با برخی مقامات ارشد طالبان و اینکه گفته جامعه جهانی خواستار بهبود تعامل با طالبان است و حکومت طالبان به نگرانی های جامعه جهانی در خصوص مسایل حقوق بشری پایان دهد، اظهار داشت: طالبان به خاطر وجود دیدگاه های معتدل و افراطی در درون خود دچار مشکل شده و جامعه جهانی هم نمی تواند بدون اینکه طالبان به مسایل حقوق بشری توجه کنند آن ها را به رسمیت بشناسد یا تعامل بیشتری با آن ها برقرار کند.

وی افزود: دیدارهای سینیرلی اوغلو یک سلسله تلاش های جدید جامعه جهانی است که می خواهد نگرانی ها و خواسته های خود را با طالبان مطرح کند، وضعیت افغانستان پس از جنگ اوکراین به نفع طالبان شد به طوریکه فشارهای جامعه جهانی از طالبان برداشته شد و توجهات بیشتر به سمت اوکراین و روسیه جلب شد و طالبان فرصت یافتند مسایلی را که مد نظر داشتند در افغانستان عملی کنند اما

اکنون دوباره شاهد هستیم که توجهات کم کم به سمت افغانستان برمی گردد. اما طالبان تغییری نکرده اند و نگاه آنان به مسایل مختلف از جمله حقوق بشر مانند گذشته است و یک حکومت تک جنسیتی، تک قومی و تک مذهبی را دنبال می کنند.

به گفته این کارشناس افغان اما وقتی هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد پیام ها و نگرانی های سازمان ملل و جامعه جهانی را با طالبان مطرح می کند و از آنان می خواهد به حقوق بشر و حقوق زنان توجه ویژه داشته باشند به این معنی است که طالبان باید این نگرانی ها را جدی بگیرند اما اگر قرار باشد طالبان دست از ایدئولوژی و رفتارهای خود برندارند، خواسته های جامعه جهانی را هم نمی پذیرند.

برهانی عنوان کرد: جامعه جهانی نشان داده که خواستار تقابل با طالبان نیست، نمی خواهد جبهه مخالف طالبان را تقویت کند و به دنبال آن است که به نحوی با طالبان تعامل داشته باشد. در عین حال جامعه جهانی می خواهد طالبان مسایل حقوق بشری را رعایت و به حقوق زنان و اقوام و مذاهب توجه کنند و عنوان می کند که زمانی طالبان به رسمیت شناخته خواهند شد که این خواسته ها را پذیرفته و عملی کنند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر طالبان با حامیان خود مواجهند و این باعث می شود که به صراحت و سادگی نتوانند از شعارهایی فاصله بگیرند که سال ها سردادند و بدنه طالبان به خاطر آن ها جنگیدند، بنابراین از یک طرف طالبان در درون خود دچار مشکل شده اند به طوریکه عده ای از آن ها دیدگاه های معتدل دارند و عده ای هم دچار تعصبات شدید مذهبی و قومی هستند و از طرف دیگر جامعه جهانی در برخورد با طالبان دچار سردرگمی شده است.

این کارشناس افغان تصریح کرد: اعضای جامعه جهانی اعلام کرده اند تا زمانی که طالبان مسایل حقوق بشری و حقوق زنان را رعایت نکنند و حکومت فراگیر تشکیل ندهند آن ها را به رسمیت نمی شناسند و اکنون به دنبال آن هستند که مساله را از طریق گفت و گو حل و طالبان را به رعایت این مسایل متقاعد کنند و سرانجام آنان را به رسمیت بشناسند، در این میان چندان به فکر مردم افغانستان هم نیستند که دچار چه رنج هایی می شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فکر طالبانی با امکانات بیشتر در نقاط مختلف افغانستان در حال گسترش است، این مساله در کنار انتقال طالبان پاکستانی به نقاط مختلف به ویژه شمال افغانستان مشکلات عدیده ای برای این کشور و خارج از آن ایجاد خواهد شد.

 

کلیدواژه