حمل 14, 1403 18:39 Asia/Kabul
  • کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا دلایل بایدن را برای خروج از افغانستان نپذیرفت
    کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا دلایل بایدن را برای خروج از افغانستان نپذیرفت

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در گزارش اولیه خود درباره خروج ایالات متحده از افغانستان تصریح کرد: هیچ یک از دلایل جو بایدن رئیس‌جمهوری امریکا درباره این اقدام درست نبوده است.

به گزارش رادیو دری؛ در گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا آمده است: جو بایدن پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، بارها در سخنرانی‌های خود در توجیه این رویداد گفته است که ارتش حکومت پیشین افغانستان بدون حمایت مستقیم نظامی امریکا قادر به دفاع از کشورشان بودند و امریکا نیز به اهداف ماموریت خود در افغانستان که کشتن اسامه بن‌لادن رهبر سابق القاعده و ریشه‌‌کردن این گروه بود، دست یافته است.

این گزارش همچنین با اشاره به اظهارات بایدن مبنی بر اینکه امضای توافقنامه دوحه بین دونالد ترامپ و طالبان، امریکا را ناگزیر به خروج از افغانستان کرد می افزاید: هیچ یک از دلایل جو بایدن درباره خروج ایالات متحده از افغانستان، درست نبوده است.

این کمیته استدلال کرد که ارزیابی‌های داخلی حکومت بایدن نشان می‌دهد که ارتش افغانستان بدون حمایت هوایی، مشاوران نظامی امریکا و پیمان‌کاران، قادر به دفاع از افغانستان مقابل طالبان نبود و بارها در این مورد به بایدن هشدار داده شده بود.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اظهار کرده است: بسیاری از دیپلمات‌های دولت بایدن و نظامیان امریکایی از خروج مشروط امریکا از افغانستان حمایت می‌کردند، اما بایدن همه پیشنهادها و توصیه‌ها را رد و استدلال کرد که پیگیری این شرایط مستلزم استقرار «ده‌ها هزار» نیروی امریکایی در افغانستان است؛ در حالی که این چنین نبود.

در ادامه این گزارش آمده است: هر چند پنج ماه قبل از تسلط طالبان، القاعده در افغانستان کاهش یافته بود، اما این گروه همچنان در این کشور حضور داشت و در مناطق تحت کنترل طالبان در آن زمان آزادانه فعالیت می‌کرد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا  همچنین از دولت بایدن برای کوتاهی و تاخیر در تخلیه همکاران افغانستانی ایالات متحده انتقاد کرده و افزوده است:  با گذشت بیش از دو و نیم سال، هزاران همکار افغانستانی واشنگتن همچنان در کشور خود و یا کشورهای سوم به سر می‌برند و دولت بایدن هر نوع هشدار امنیتی را برای این همکاران نادیده گرفته و هیچ تلاشی برای انتقال آنها به امریکا  نکرده است.

مک کال: وزارت خارجه آمریکا اسناد خروج از افغانستان را از کنگره مخفی می‌کند

گزارش کنگره آمریکا درباره سقوط دولت اشرف غنی

نشست مجدد کنگره آمریکا برای بررسی شکست استراتژیک در افغانستان

کلیدواژه