ارائه نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی+ویدئو
(last modified 1399-11-28T04:26:15+00:00 )
دلو 28, 1399 08:56 Asia/Kabul

نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد: نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از عصر روز دوشنبه تحویل «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

 نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: اقدام ایران در توقف اقدامات داوطلبانه تحت توافق هسته ای، در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت پایبند نبودن طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین تاکید کرد: از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم شود.

مجلس شورای اسلامی ایران در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا ضد ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد.

 براساس ماده ۱ مصوب این طرح، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند؛همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

کلیدواژه