سرطان 23, 1402 15:36 Asia/Kabul
  • خطیب نماز جمعه تهران: روسیه فوراً موضع خود را درباره جزایر سه‌ گانه ایران اصلاح کند
    خطیب نماز جمعه تهران: روسیه فوراً موضع خود را درباره جزایر سه‌ گانه ایران اصلاح کند

خطیب نمازجمعه تهران گفت: با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران و مسکو،‌ انتظار مردم ایران اسلامی از روسیه این است که موضع اخیر خود درخصوص جزایر سه گانه ایرانی را به سرعت اصلاح کند.

در بیانیه اخیر نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه که در مسکو برگزار شد، از تلاش‌های امارات عربی متحده برای راه‌حل مسالمت‌آمیز به منظور حل مسأله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا مجامع بین‌المللی حمایت شده است.

به گزارش رادیو دری، حجت‌الاسلام «سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران تأکید کرد: باتوجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران - مسکو و منشور سازمان همکاری‌های شانگهای درباره احترام به تمامیت ارضی کشورهای عضو،‌ انتظار مردم ایران اسلامی از روسیه این است که موضع اخیر خود د خصوص جزایر سه گانه ایرانی را به سرعت اصلاح کند.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به رویداد تاریخی مباهله گفت: آیه مباهله در کنار ده‌ها آیه از آیات قرآن کریم، دانش، علم، معرفت و برهان را به منزله فصل‌الخطاب معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد، ابراز امیدواری کرد: فهم درست و عمیق از مدرسه غدیر و رویداد تاریخی مباهله راه معرفت و آراستگی به تقوا را فراروی جامعه اسلامی قرار دهد.

مباهله پیامبر اسلام (ص) با مسیحیان نجران، از رویدادهای صدر اسلام که نشانگر حقانیت دعوت پیامبر(ص) است و بر فضیلت همراهان ایشان شامل حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع)  دلالت دارد.

واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران معروف به آیه مباهله به آن اشاره دارد.

این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. شیعیان معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر اسلام (ص) است.

براساس منابع، پیامبر اسلام (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند، اما در روز موعود مسیحیان نجران از انجام مباهله خودداری کردند.

کلیدواژه