اسد 26, 1402 18:45 Asia/Kabul
  • وزیران خارجه ایران و عربستان: فصل جدیدی در روابط تهران و ریاض آغاز شده است
    وزیران خارجه ایران و عربستان: فصل جدیدی در روابط تهران و ریاض آغاز شده است

وزیران خارجه ایران و عربستان در نشست مشترک خبری در ریاض بر آغاز فصل جدید روابط دو کشور و اجرای توافقنامه‌های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش رادیو دری «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که امروز پنجشنبه به دعوت رسمی «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی، وارد عربستان شد، پس از دیدار با همتای سعودی اش در یک نشست خبری گفت: روابط دو کشور در مسیر درست خود رو به پیشرفت است و تهران و ریاض بر اجرایی شدن توافقنامه های موجود بین دو طرف در زمینه های اقتصادی، تجاری و امنیتی اتفاق نظر دارند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر پایبندی ایران به امنیت بومی و درون زا در منطقه افزود:  سیاست دولت ایران گسترش مناسبات تهران با همسایگان از جمله عراق، کویت، قطر و امارات است و ایده امنیت و توسعه منطقه غیر قابل تفکیک  است.

وزیر امور خارجه ایران مساله فلسطین را اولویت اصلی جهان اسلام دانست و با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی، کنشگر مهمی در نظام بین الملل است اظهار کرد: تردیدی نیست که صهیونیست ها به تفرقه و اشغالگری در منطقه ادامه خواهند داد.

امیرعبداللهیان همچنین گفت که ایران و عربستان در کنار سایر کشورهای اسلامی در موضوع تاسف بار اهانت به قرآن کریم موضع مشترک دارند.

وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست خبری، دیدار با امیرعبداللهیان را در مسیر توسعه روابط دو جانبه در ابعاد گوناگون و تلاش های گذشته برای امنیت منطقه برشمرد و بر اراده صادقانه و عزم جدی ریاض برای تنظیم توافقنامه بین دو کشور تاکید کرد.

فیصل بن فرحان با تاکید بر پیگیری توافقنامه های قبلی در حوزه های امنیتی و اقتصادی، به دعوت رسمی ملک سلمان پادشاه سعودی از «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان اشاره کرد و گفت: عربستان مصمم است روابط دو کشور توسعه یابد.

توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط

امیرعبداللهیان: اراده ایران و عربستان بر توسعه روابط است

دیدار رسمی امیرعبداللهیان و فیصل؛ احیای روابط ایران و عربستان

کلیدواژه