اسد 05, 1400 18:21 Asia/Kabul
  • نظامیان آمریکا تا پایان سال 2021 عراق را ترک می کنند
    نظامیان آمریکا تا پایان سال 2021 عراق را ترک می کنند

رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر عراق به توافقی دست یافتند که به صورت رسمی به ماموریت نظامی نیروهای آمریکا در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ پایان می‌دهد.

به گزارش رادیو دری، بر اساس توافق جو بایدن و مصطفی الکاظمی که روز سه شنبه در بیانیه مشترکی منتشر شده است پس از بیش از ۱۸ سال استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در عراق، این نیروها تا 31 دسامبر سال 2021 از این کشور خارج می شوند.

در عین حال بایدن در دیدار با الکاظمی تاکید کرده است که آمریکا در عراق در زمینه آموزش نظامیان، مبارزه با تروریسم و داعش و حمایت اطلاعاتی فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

در پی این توافق دو ائتلاف  شیعه "الفتح" و "النصر" و همچنین جریان حکمت ملی عراق امروز سه شنبه از دستیابی تیم مذاکره کننده عراق به توافق با واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق استقبال کرد.

عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی موضع نخست وزیر و تیم مذاکره کننده عراق در واشنگتن را "موفق" خواند و اعلام کرد: تیم مذاکره کننده با حمایت گروه‌های سیاسی توانست ضمن امضای توافقنامه خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق و ابقای همکاری آموزشی، مشورتی و اطلاعاتی میان دو کشور به موفقیت دیپلماتیک دست یابد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق هم ضمن استقبال از این توافقنامه اعلام کرد: پس از تحقق شروط خروج نظامیان آمریکایی از عراق، باید عملیات نظامی مقاومت علیه نیروهای آمریکایی متوقف شود.

هم اینک حدود  دو هزار و 500 سرباز آمریکایی در خاک عراق مستقر هستند.

تاکید نماینده پارلمان عراق بر لزوم تعیین سقف زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی

کلیدواژه