جدی 07, 1401 19:37 Asia/Kabul
  • مرگ روزانه ۸۰ نوزاد یمنی در محاصره ظالمانه سعودی‌ها
    مرگ روزانه ۸۰ نوزاد یمنی در محاصره ظالمانه سعودی‌ها

 وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که در نتیجه محاصره ظالمانه این کشور، روزانه ۸۰ نوزاد تازه متولد شده یمنی به دلیل کمبود دارو جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش رادیو دری، طه المتوکل وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن در یک کنفرانس پزشکی در صنعاء گفت: «حملات ائتلاف متجاوز بیش از ۱۶ هزار  کودک و زن را کشته و زخمی کرده است.

وی افزود: آمارهای ما روزانه مرگ ۸۰ نوزاد تازه متولد شده به دلیل کمبود تجهیزات، دارو و تخصص پزشکی ناشی از محاصره را ثبت می‌کند.

المتوکل ادامه داد: ۵۰ درصد از نوزادان نارس در یمن در نتیجه آثار تجاوز و محاصره جان خود را از دست می‌دهند.

در همین حال، نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در یمن نیز  اعلام کرد: این کشور بالاترین نرخ مرگ و میر نوزادان را در خاورمیانه دارد و آمارهای سازمان ملل متحد در یمن، مرگ ۶۰ کودک را از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد ثبت کرده است.

 تجاوز نظامی عربستان به یمن در سال ۲۰۱۴ شروع شد و در این مدت صدها هزار نفر بر اثر مستقیم درگیری‌ها یا بدلیل تاثیرات غیرمستقیم جنگ از جمله آب شرب ناسالم، شیوع بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده‌ و یا مجروح و بیمار شدند.

تازه‌ترین گزارش یونیسف حاکی است که ۳ هزار و ۷۷۴ کودک یمنی فقط در فاصله مارس ۲۰۱۵ تا سپتامبر ۲۰۲۲ جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، آتش‌بس یمن تا دوم اکتبر دوام داشت و بعد از آن تمدید نشد. از آن هنگام تاکنون دستکم ۶۲ کودک کشته یا زخمی شده‌اند.

یونیسف خواستار کمک ۴۸۴.۴ میلیون دلاری برای مبارزه با بحران بشردوستانه در یمن شده است.

انجمن علمای یمن: مظلومیت یمن در امتداد مظلومیت فلسطین است

کلیدواژه