ثور 17, 1402 16:19 Asia/Kabul
  • سوریه به اتحادیه عرب بازگشت
    سوریه به اتحادیه عرب بازگشت

در نشست مهم امروز یکشنبه وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت شد.

به گزارش رادیو دری، امروز  یکشنبه وزرای خارجه اتحادیه عرب در حالی که کمتر از دو هفته تا تاریخ برگزاری نشست سران کشورهای عربی در جده عربستان در ۱۹ مه/ 29 ثور باقی مانده است، نشستی اضطراری در سطح وزرای خارجه در قاهره برای بررسی پرونده سوریه و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب برگزار کردند.

به گزارش رادیو دری، «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر در آغاز این نشست تصریح کرد، همه مراحل بحران سوریه ثابت کرد که این بحران، راه حل نظامی ندارد و راه حل باید سیاسی باشد.

دولت سوریه و نیز نیروهای ملی، مسئول اصلی دستیابی به این راهکار سیاسی بدون دیکته‌های خارجی هستند.

همزمان با آغاز نشست وزاری خارجه عضو اتحادیه عرب، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز تاکید کرد، در این نشست با بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب موافقت می‌شود. دیپلماسی گفت‌وگو که عراق بر آن تاکید داشت، در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نقش ایفا کرد.

«جمال رشدی» سخنگوی اتحادیه عرب نیز اعلام کرد، وزرای خارجه کشورهای عربی تصمیم گرفتند سوریه را به کرسی‌ خود در اتحادیه عرب بازگردانند.

در پیش‌نویس مصوبه نشست امروز اتحادیه عرب که متعاقباً به شکل رسمی صادر خواهد شد، مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های اتحادیه از یکشنبه (هفتم ماه می)، از سر گرفته می‌شود.

 چند ماه پس از آغاز بحران سوریه در دوازدهم نوامبر ۲۰۱۱، برخی کشورهای عربی تصمیم گرفتند عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب تعلیق شود.

لاوروف: اکثر وزرای عرب با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقند

کلیدواژه