اسد 22, 1402 15:09 Asia/Kabul
  • آغاز پیاده روی اربعین حسینی در عراق
    آغاز پیاده روی اربعین حسینی در عراق

ساکنان شهرها و روستاهای دور دست عراق، برای شرکت در مراسم سوگواری اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، پیاده‌روی خود را آغاز کردند.

۲۰ صفر ۱۴۴۵هجری قمری (۲۵شهریور/سنبله ۱۴۰۲)  اربعین شهادت حضرت امام حسین (ع) امام سوم شیعیان جهان و یاران باوفای ایشان در صحرای کربلا است.

پیاده‌روی اربعین مراسم و گردهمایی مذهبی است که توسط مسلمانان شیعه از مسیرهای منتهی به کربلا به‌منظور زیارت و گرد آمدن آن‌ها در چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) انجام می‌شود.

این مراسم پس از حج، بزرگ‌ترین اجتماع مسالمت‌آمیز جهان توصیف و از سال ۲۰۱۴ به بزرگ‌ترین پیاده‌روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده است.

به گزارش رادیو دری، گروهی از زائران اربعین از «رأس البیشه» در استان بصره به سوی حرم امام حسین (ع) با پای پیاده در حرکت هستند.

مردم شهرهای مختلف عراق به رغم گرمای هوا و در حالی که پرچم «لبیک یا حسین» را در دست دارند، پیاده‌روی اربعین را آغاز کرده اند. این زائران در مسیر حدود ۶۸۱ کیلومتری تا حرم حسینی باید از رودخانه‌ها و مسیرهای آبی در داخل خاک عراق نیز عبور کنند.

زائران اربعین حسینی « از دریا تا دریا» یعنی پیاده روی از سواحل خلیج فارس تا رسیدن به شهر مقدس کربلا  و حرم امام حسین (ع) را به عنوان شعار پیاده روی خود انتخاب کرده اند.

درهمین حال،وزارت کشور عراق از ورود هیئت امنیتی بلند پایه به ریاست وزیر کشور به استان ذی قار، برای بازدید از ۵ استان این کشور به منظور آگاهی از اقدامات امنیتی زیارت اربعین حسینی (ع) خبر داد.

وزارت کشور عراق در بیانیه ای اعلام کرد، در جریان این بازدید از جزئیات برنامه های امنیتی در ۵ استان از جمله استان ذی قار اطلاع حاصل شد.

پیش از این نیز سازمان نیروهای حشدشعبی اعلام کرد ، عملیات پاکسازی مناطق اطراف رود دیالی  با حضور نیروهای مهندسی نظامی و یگان‌های کشف و خنثی سازی بمب انجام می‌شود.

سازمان حشدشعبی افزود، این عملیات با هدف تأمین امنیت زائران اربعین حسینی (ع) و پاکسازی مسیر آنها از هر خطری صورت می‌گیرد.

گفتنی است،میلیون‌ها شیعه از عراق و سایر کشورها  هرساله مراسم احیای اربعین حسینی را در سایه تدابیر امنیتی شدید در استان کربلا برگزار میکنند.

 

کلیدواژه