سنبله 28, 1402 19:45 Asia/Kabul
  • عراق: گروه‌های مسلح در مرز ایران خلع سلاح شدند
    عراق: گروه‌های مسلح در مرز ایران خلع سلاح شدند

کمیته عالی اجرای توافقنامه امنیتی میان عراق و ایران از تخلیه مقرهای گروه‌های تروریستی در نزدیکی مرز با ایران خبر داد.

به گزارش رادیو دری، کمیته عالی توافقنامه امنیتی میان عراق و ایران روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی مقرها به محلی دور از مرز دو کشور منتقل شده و جدایی طلبان ایرانی به منظور تبدیل شدن به پناهجو خلع سلاح شدند.

بر اساس این بیانیه، نیروهای مرزی دولت فدرال عراق در مناطق تخلیه شده در  نزدیک مرز با ایران مستقر شدند و پرچم عراق در آنجا برافراشته شد.

در ادامه این بیانیه، عراق تاکید کرده است که امنیت مرزها یک مسوولیت مشترک بین دو کشور است و این توافق مرجع حل و فصل هر گونه اختلاف یا تخلفی است که رخ می‌هد.

در همین حال نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه اعلام کرد.

بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمامی گروه های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در منطقه کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

جمعه گذشته نیروهای مرزبانی عراق پیرو توافق تهران - بغداد، نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های تروریستی کومله و دموکرات را پاکسازی کردند.

عراق آغاز اجرای عملیات کنترل مرز با ایران و ترکیه را اعلام کرد

تشکیل 2 تیپ نظامی برای حفاظت از مرز با ایران در منطقه کردستان عراق

امیرعبداللهیان: تداوم حضور مسلحانه تروریست‌ها در کردستان عراق را تحمل نخواهیم کرد

کلیدواژه