حمل 17, 1396 14:30 Asia/Kabul
  •  بحران اقتصادی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

یک کارشناس ارشد اقتصادی و رئیس بزرگترین بانک کویت از رویه کند صادرات غیر نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و فشاری که بر بودجه و شرایط اقتصادی نامناسب آنان اعمال شده است، خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا؛ «عصام الصقر» رئیس بانک «الوطنی» کویت در همایش امور مالی این کشور با اشاره به کندی رشد اقتصاد در کشورهای حوزه خلیج فارس گفت که میانگین رشد اقتصادی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از شش درصد در سال 2015، به دو درصد در سال 2016 کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی همچنین از روند رو به افول اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی در کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد و تصریح کرد که تعدادی از این پروژه‌ها به طور کامل لغو و تعدادی دیگر به تعویق افتاده است.

جدیدترین داده‌های آماری از شرایط اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حاکی از آن است که مشکلات ناشی از کسری بودجه و کمبود منابع مالی همچنان در سال 2017 ادامه می‌یابد.

سیاست عربستان در کاهش قیمت نفت نه فقط تبعاتی برای این کشور داشته، بلکه پیامدهای آن دامنگیر دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شده است. 

همچنین ناکامی‌ شورای همکاری خلیج فارس در بحران‌های منطقه‌ای نظیر بحران سوریه، عراق و یمن به سبب سیاست‌های منفی این شورا تیر خلاصی برای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود.

 

کلیدواژه