قوس 01, 1396 18:30 Asia/Kabul
  • بازگشت حریری، تعلیق استعفاء و تاکید بر ضرورت حفظ ثبات لبنان

«سعد حریری» نخست وزیر لبنان پس از بازگشت به بیروت، در جمع هواداران خود، بر ضرورت حفظ ثبات و امنیت لبنان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا؛ حریری که روز چهارشنبه از تصمیمش برای تقدیم متن استعفای خود به رئیس جمهوری لبنان صرفنظر کرد؛ خطاب به هوادارانش که در اطراف خانه‌اش در مرکز بیروت جمع شده بودند، گفت: «این لحظه، لحظه فراموش نشدنی در بین شماهاست که به همه دنیا وفاداری و صداقت را آموختید.»

سعد حریری تصریح کرد: «در کنار مردم لبنان باقی می‌ماند و باهم و با اعتدال و میانه‌روی از لبنان و ثبات کشور دفاع خواهیم کرد.» 

سعد حریری 13 عقرب جاری طی بیانیه‌ای که در ریاض، پایتخت عربستان قرائت کرد از سمت نخست وزیری لبنان استعفاء کرد و درنهایت 18 روز پس از استعفای پرابهامش در عربستان‌سعودی، سرانجام به بیروت بازگشت.

«سعد حریری» قبل از سخنرانی در جمع هوادارانش، در مراسم روز استقلال لبنان شرکت و سپس با «میشل عون» رئیس‌جمهوری و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در بیروت دیدار و گفت وگو کرد.

حریری پس از دیدار با رئیس جمهوری لبنان گفت: به درخواست «میشل عون» استعفای خود را به تاخیر انداخته است تا درباره انگیزه‌ها و دلایل آن گفت‌وگو انجام شود.

سعد حریری همچنین بر پایبندی کامل خود به همکاری با «میشل عون» برای محافظت از لبنان در برابر حوادث منطقه تاکید و ابراز امیدواری کرد: در مذاکراتی که با رئیس‌جمهوری و دیگر رهبران سیاسی لبنان در روزهای آتی خواهد داشت، راهی برای برون رفت از این شرایط پیدا شود. 

پس از سخنان «سعد حریری» در به تاخیرانداختن استعفای خود، شخصیت‌های لبنانی از جمله  «سلیم جریصاتی» وزیر دادگستری لبنان و «ملحم الریاشی» وزیر اطلاع‌رسانی از این تصمیم حریری استقبال و تاکید کردند، سخنان حریری به این معناست که از نظر قانون اساسی لبنان عملا" هیچ استعفایی رخ نداده است و دولت کماکان به کار خود ادامه می‌دهد. 

می‌توان گفت، سعد حریری اکنون موضع مثبتی اتخاذ کرده و درخواست رئیس جمهوری لبنان را برای انجام رایزنی‌های بیشتر پذیرفته است. اعلام آمادگی حریری برای گفت وگو و رایزنی این فرصت را به وجود می‌آورد تا مسوولان سیاسی لبنان مسائلی را که حریری مطرح کرده است، بررسی کنند. اکنون لبنان از بحران بزرگی که از حدود بیست روز پیش وارد آن شده بود، تقریبا خارج شده است. 

 

کلیدواژه