جدی 01, 1396 08:19 Asia/Kabul
  • جنبش انصارالله یمن عفو عمومی صادر کرد

جنبش انصار الله یمن روز پنجشنبه طی فرمانی همه شرکت کنندگان در فتنه «خیانت» ماه گذشته میلادی در این کشور را عفو کرد.

به گزارش رادیو دری، بر اساس عفو عمومی جنبش انصار الله یمن، همه کسانی که در خیانت دسامبر به دلیل حوادث فتنه خیانت بازداشت شده اند، آزاد و از تمام حقوق سیاسی و شهروندی خود بهره مند خواهند شد.

جنبش انصار الله یمن اضافه کرده است: این عفو عمومی شامل کسانی که مرتکب جنایت قتل شده یا برای نیروهای متخاصم جاسوسی کرده باشند نمی شود.

صنعا، پایتخت یمن  9 قوس شاهد درگیری میان کودتاگران وابسته به «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهوری پیشین یمن با نیروهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور بود.

با کشته شدن «علی عبدالله صالح» در 4 دسامبر این فتنه خنثی شد.

فتنه خیانت، طرحی از پیش تعیین شده بود. هدف از این فتنه  تسلط کامل صالح بر صنعاء و اعلام آمادگی برای گفتگو با ریاض و حل بحران یمن به نحو دلخواه امارات و عربستان بود.

قرار بود طبق این طرح، احمد پسر صالح با کمک امارات به قدرت برسد، صنعاء و کل یمن را تحت کنترل بگیرد سپس عربستان از طریق مذاکراتی صوری به شکل آبرومندانه جنگ را به پایان برساند.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر، از حوت 1393 به یمن حمله و همزمان این کشور را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون ها یمنی منجر شده است.

رژیم سعودی، امارات و  آمریکا تاکنون به دلیل مقاومت مردم یمن نتوانسته اند به اهداف خود در این کشور (به قدرت رساندن  دست نشاندگان خود) برسند.

کلیدواژه