حمل 29, 1397 17:27 Asia/Kabul
  •  حزب‌الله لبنان: مداخله‌گران خارجی در انتخابات لبنان راه‌ به جایی نمی‌برند

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: برخی سفارت‌ها از طریق عوامل خود در لبنان تلاش می‌کنند در روند انتخابات پارلمانی تأثیر‌گذار باشند اما آن‌ها موفق نخواهند شد، زیرا همه‌ چیز برای مردم نمایان شده است.

پیش‌تر در برخی رسانه‌های لبنانی گزارش‌هایی از دخالت عربستان در انتخابات لبنان منتشر شد؛ عربستان به دستور آمریکا تلاش می‌کند صفوف جریان 14 مارس (رقیب حزب‌الله) را تحکیم کند تا مانع از رسیدن حزب‌الله به اکثریت کرسی‌های پارلمان آینده لبنان شود.

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری لبنانی «العهد» گفت: حزب‌الله، مداخله برخی سفارت‌های عربی و خارجی را اقدامی ناامیدانه می‌داند، زیرا گروه‌های وابسته به آن‌ها در لبنان نتوانسته‌اند اوامر این سفارتخانه‌ها را محقق کنند و به همین دلیل به دخالت مستقیم روی آوردند.

شیخ نعیم قاسم افزود: این موضوع برای مردم آشکار است که چه کسی درچارچوب دستورات خارجی و چه کسی درچارچوب تصمیمات ملی کار می‌کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تلاش برخی احزاب برای تخریب چهره حزب‌الله تصریح کرد: پاسخ این جنبش به تحریک‌‌آفرینی‌ها، با ارائه یک برنامه انتخاباتی کامل، محکم و موثر بوده؛ این در حالی است که حزب «المستقبل» برنامه انتخاباتی ندارد و علیه حزب‌الله تحریک‌‌آفرینی می‌کند اما این مردم هستند که باید مقایسه و گزینه صحیح را انتخاب کنند.

انتخابات پارلمانی سراسری در لبنان قرار است 16 ثور 1397 و برای اولین بار بر اساس قانون «نسبیت» برگزار شود.

بر اساس قانون «نسبیت»، سراسر لبنان یک حوزه انتخابیه خواهد بود و هر طیفی باید به تناسب جمعیتش، نماینده در پارلمان داشته باشد؛ اما قانون دهه 60 همه طیف‌های لبنانی را در برنمی‌‌گیرد و اقلیت‌های کوچک از مشارکت در تصمیم‌گیری سیاسی محروم بودند و نمی‌‌توانستند در پارلمان نماینده داشته باشند.

 

کلیدواژه