سنبله 07, 1397 05:54 Asia/Kabul
  • عفو بین‌الملل: کشورهای عضو ائتلاف سعودی باید تحریم تسلیحاتی شوند

مدیر خاورمیانه سازمان عفو بین الملل سه شنبه شب خواستار تحریم تسلیحاتی کشورهای عضو ائتلاف سعودی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «لین معلوف»Lynn Maalouf، به گزارش گروه کارشناسی سازمان ملل متحد درباره یمن اشاره و خاطرنشان کرد شواهد گسترده ای وجود دارد که نشان می دهد فروش غیرمسئولانه تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان منجر به آسیب های گسترده به غیرنظامیان یمنی شده است.

گروه کارشناسی سازمان ملل متحد روز سه شنبه در گزارشی، عربستان و نیروهای وابسته به ائتلاف نظامی تحت رهبری این کشور را به نادیده گرفتن زندگی شهروندان غیرنظامی و انجام جنایت جنگی در یمن متهم کرد.

محدودسازی دسترسی به کمک‌های انسانی، بازداشت‌های خودسرانه و آدم ربایی در کنار بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامی از جمله اقدامات غیرانسانی ائتلاف نظامی سعودی بوده است که در گزارش سازمان ملل به آن اشاره شده است.

مدیر خاورمیانه سازمان عفو بین الملل جامعه جهانی را به بررسی دقیق و فوری آن چه در یمن می‌گذرد فرا خواند  و از آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورها خواست تا به هر صورتی که می‌توانند فاجعه انسانی ناشی از جنگ در یمن را پایان دهند.

سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری تاکنون بارها از آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای حامی رژیم سعودی خواسته ا‌ند، صادرات تسلیحات به ریاض را متوقف کنند.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از چهارده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

کلیدواژه