جدی 08, 1398 17:08 Asia/Kabul
  • انتقاد رییس سابق شورای صلح افغانستان از دولت \
    انتقاد رییس سابق شورای صلح افغانستان از دولت \"اشرف غنی\"

رییس سابق شورای عالی صلح افغانستان با انتقاد از عملکرد دولت این کشور اعلام کرد صلح یک روند دولتی نیست و گروه طالبان نیز با دولت و رئیس جمهور کنونی این افغانستان مذاکره نخواهد کرد.

«محمد کریم خلیلی» Karim Khalili  در نشستی با سیاسیون افغانستان با تاکید اینکه ارگ ریاست جمهوری نمی‌تواند مذاکرات را در انحصار بگیرد، با اشاره به دولت "اشرف غنی" رئیس جمهوری این کشور گفت: افغانستان از مسیر انحصارگرایی برخی افراد به جایی نمی‌رسد و صلح نیز هرگز برقرار نمی شود.

رییس سابق شورای عالی صلح افغانستان با حمایت از آغاز دوباره مذاکرات قطر بین آمریکا و طالبان، درباره انتخابات ریاست جمهوری اخیر افغانستان گفت: مردم انتظار داشتند کمیسیون انتخابات شفاف عمل کند، اما روزی که نتایج ابتدایی اعلام شد،مردم ناامید شدند و برای هیچ کسی قابل پذیرش نبود و نیست.

سخنان رییس سابق شورای عالی صلح افغانستان درباره روند کنونی صلح در این کشور انتقاد به سیاست های دولت کابل است که در طی سال های اخیر در کشاندن گروه طالبان به فرآیند آشتی ملی و برگزاری مذاکرات صلح با این گروه ناکام بوده است.

این اظهاران خلیلی در حالی مطرح شده است که شورای عالی صلح افغانستان پس از ده سال فعالیت در تابستان گذشته با دستور محمد اشرف غنی رییس جمهوری این کشور منحل شد.

البته پیش از صدور دستور انحلال این شورا، غنی در فرمانی " عبدالسلام رحیمی" را به سمت وزیر دولت درامور صلح منصوب کرد که این مسئله با واکنش های متفاوتی روبرو شد.

موضع خلیلی درباره انکه صلح در افغانستان روندی دولتی نیست به رویکردی اشاره دارد که در طی سال های اخیر کوشیده تا امور مربوط به خاتمه جنگ و برقراری ثبات در این کشور را صرفا از طریق نهادها و شخصیت های دولتی پیگیری کند که انتصاب وزیر دولت در امور صلح می تواند اوج سیاستی باشد که برنامه آشتی ملی را صرفا در چارچوب جریانی دولتی خلاصه کرده است.

از نظر  منتقدان به سیاست های اشرف غنی درباره روند صلح در افغانستان، صرفا دولت این کشور نمی تواند مسئله مهم و راهبردی استقرار صلح را به تنهایی به پیش ببرد و نیازاست که همه گروه های سیاسی، قومی و جامعه مدنی افغانستان در آن مشارکت داشته باشند.

در حال حاضر انتظار مردم و گروه های سیاسی، قومی ومذهبی در افغانستان انست که با خارج شدن انحصار از امور صلح، نمایندگان سلایق و تفکرات مختلف بتوانند در عرصه صلح در کنار دولت این کشور نقش افرینی کنند.

البته در شرایط کنونی که تنش های سیاسی بر سر نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان بشدت بالا گرفته است وروند تشکیل دولت آتی این کشور با ابهام و پیچیدگی های خاصی مواجه شده است فعلا دولت کنونی کابل تمرکزی بر روند صلح ندارد و ایجاد اجماع برای  پذیرش نتایج اعلام شده انتخابات را در دستور کار دارد.هدفی که با اعتراض گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به تقلب وسیع در روند انتخابات تحقق ان بسیار بعید خواهد بود.

کلیدواژه