جدی 07, 1399 14:23 Asia/Kabul

نماینده مجلس افغانستان گفت: سخنان اخیر رولا غنی در مورد نمایندگان مجلس غیر مسئولانه بود، او جایگاه رسمی ندارد و در سایه رئیس جمهور مطالبی را بیان کرد که باعث خشم و نفرت شد و ما امیدار هستیم که بعد از این چنین اظهاراتی از طرف وی صورت نگیرد.

سیدمحمد جمال فکوری بهشتی در گفتو گو با خبرنگار رادیو دری ضمن اشاره به عدم رای اعتماد مجلس افغانستان به برخی از وزرای دولت اشرف غنی گفت: افرادی که رای اعتماد از مجلس نگرفته اند بر اساس قانون فقط تا 2 ماه می توانند به عنوان سرپرست به کار خود ادامه دهند و نمایندگان نیز بر عدم ادامه کار وزرا تاکید دارند.

وی افزود: در گذشته هم در دولت حامد کرزی، چنین روند غیر قانونی صورت گرفته است و افرادی که از طرف مجلس سلب صلاحیت شدند به کار خود ادامه دادند که این یک سنت شد و فعلا باور من این است که رئیس جمهور کسانی دیگر را معرفی کند و تنش میان حکومت و مجلس با توجه به مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد از این بیشتر ادامه پیدا نکند.

نماینده مجلس افغانستان بیان داشت: اگر از طرف مجلس بودجه وزارت خانه ها مورد قبول واقع نشود و تصویب نگردد تنش بیشتر می شود و به مصلحت افغانستان نیست و تنها کسانی که آسیب می ببند مردم هستند.

بهشتی در مورد سخنان اخیر رولا غنی در مورد نمایندگان مجلس گفت: جایگاه رولا غنی به عنوان بانوی اول افغانستان غیر قانونی است و مبنای حقوقی ندارد، او جایگاه رسمی ندارد و در سایه رئیس جمهور مطالبی را بیان می کند که باعث خشم و نفرت می شود که چنین هم شد.

وی در مورد اظهارات برخی از نمایندگان مجلس افغانستان که موضوع سلب تابعیت رولا غنی را مطرح کرده اند اظهار داشت: سلب تابعیت همسر یک رییس جمهور کار سختی خواهد بود و باعث واکنش های شدیدی خواهد شد ما امیدار هستیم که بعد از این چنین اظهاراتی از طرف وی صورت نگیرد و این آخرین سخنانی باشد که از طرف او صورت گرفته است.

نماینده مردم بامیان بیان داشت: در حال حاضر صلح ضرورت مبرم و اساسی مردم افغانستان است و صلحی که بر منافع مردم استوار باشد طبیعی است که دوام دار خواهد بود اما اگر برمنافع خارجی ها استوار باشد شکننده خواهد بود و آنچه که در حال حاضر در قطر دیده می شود جریان صلح را آمریکا و نماینده آن خلیل زاد هدایت می کند.

وی در ادامه افزود: نمایندگان پارلمان گفته اند که ما دیگر به جنگ ادامه نمی دهیم و باید در افغانستان صلح برقرار شود و طالبان نیز باید این واقعیت را بپذیرند و دست از جنگ بردارند ولی گذشته این گروه نشان داده است که آن ها حاضر نیستند در قدرت سیاسی دیگران را شریک کنند.

مختاری تصریح کرد: شیعیان و همچنین زنان که بخشی عمده ای از جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند باید در سرنوشت سیاسی خود نقش داشته باشند تا در افغانستان صلح بادوام ایجاد شود این در حالی است که طالبان در اظهارات اخیر انجام شده، با حضور شیعیان و زنان به صورت علنی مخالفت کرده اند؛ طالبان هیچگونه نقشی برای زنان در جامعه افغانستان قائل نیستند و گذشته آن ها نشان می دهد که بر اصل انتخابات و دموکراسی نیز رضایت نداشته و حتی با عنوان جمهوری نیز مخالفت کردند.

این آگاه امور سیاسی خاطر نشان ساخت: تفاوت های اساسی در دیدگاه طالبان و حکومت جهموری اسلامی افغانستان نشان می دهد که رسیدن به وجه مشترک که صلح دائمی را ایجاد کند، بسیار دشوار است هرچند که مردم نیازمند صلح هستند و لازم است سیاست های داخلی، کشورهای منطقه و جهان در راستای صلح واقعی در افغانستان فراهم شود تا صلح واقعی در افغانستان بوجود بیاید.

 

کلیدواژه