امریکا؛ از ادعای تمایل برای بازگشت به برجام تا تکرار ادعاهای موهوم گذشته
(last modified 1399-11-11T07:44:09+00:00 )
دلو 11, 1399 12:14 Asia/Kabul
  • امریکا؛ از ادعا ی تمایل برای بازگشت به برجام تا تکرار ادعاهای موهوم گذشته
    امریکا؛ از ادعا ی تمایل برای بازگشت به برجام تا تکرار ادعاهای موهوم گذشته

پس از شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، اکنون محافل سیاسی براین باورند که امیدها به بازگشت آمریکا به برجام افزایش یافته است.

مطالبه منطقی ایران اما بازگشت امریکا به برجام نیست بلکه رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب ‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپا است. 

اظهارات دولت مردان جدید امریکا نشان می دهد گزینه فعلی در سیاست خارجی امریکا همچنان ادامه فضا سازی های موهوم و تکرار مواضع ادعایی واتهام سازی بر ضد ایران است.

«آنتونی بلینکن»  بامداد پنجشنبه در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا، ایران را به نقض برجام متهم کرد. متعاقب این اظهارات؛ «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم   به تکرار اتهامات بی اساس پرداخت ومدعی شد  تهران هنوز یک تهدید برای شرکای ما در منطقه و نیروهای مستقر شده در این منطقه است.این ادعاها واکنش مقام های ایران را در پی داشته است.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران  در حساب کاربری توییتر خود با اشاره به واقعیت‌های برجامی خطاب به آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا نوشت: ایالات متحده برجام را نقض کرد، انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی‌ها مسدود کرد و پایبندان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد.

ظریف با طرح این پرسش که حالا چه کسی باید گام نخست را بردارد، خطاب به بلینکن یادآور شد: هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید.

یکی از اهداف ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌ اش تضعیف برنامه هسته‌ای ایران بود اما  در این زمینه ناکام ماند. هدف کاخ سفید برای محدود کردن توان دفاعی ایران نیز نتیجه‌ای برای دولت مردان آمریکایی نداشت وجمهوری اسلامی ایران در مسیرتقویت توانمندی‌های دفاعی خود به رغم مواجهه با محدودیت‌های گسترده با موفقیت گام بر می دارد. گزافه گویی های مقامات آمریکایی علیه ایران درموضوع تروریسم نیز در  حالی است که "نوام چامسکی" Noam Chomsky   نظریه‌ پرداز برجسته آمریکایی، در مصاحبه ای با شبکه "راشا تودی"  از آمریکا به عنوان سردمدار تروریسم در جهان نام برد.

نگاه به گذشته نشان می دهد که در این ادعا سازی ها  عناصری نقش دارند که  پیش از خروج امریکا از برجام با همین شیوه زمینه تخریب برجام را فراهم کردند ودر دوره ترامپ  در طراحی اقدامات بر ضد ایران  نقشی  پررنگ داشتند.

از این رو اگرچه مواضع تیم سیاست خارجی دولت بایدن در ظاهر تمایل  بازگشت به برجام را نشان می دهد اما آنچه که از رویکرد های جاری  می توان استنباط کرد این است که هنوز تا اقدام موثر و جدی از سوی امریکا ،در خصوص لغو تحریم ها که مطالبه اصلی ایران است  فاصله زیادی باقی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از سخنان اخیرشان به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، به مسئله برجام، اشاره کردند و گفتند: جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب ‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌رو آن است.
رهبر انقلاب اسلامی تصمیم مجلس و اقدام دولت برای کاهش بخش دیگری از تعهدات برجام را کاملاً درست و عقلانی دانستند و افزودند: عمل کردن جمهوری اسلامی ‌به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است.اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم. 

درواقع طرفی که باید تغییر مسیر دهد، آمریکا است.اظهارات وزیر امورخارجه ایران  بیان همین نکته است وتاکید بر موضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام است .وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است؛ دولت تازه‌ وارد بایدن هنوز هم می‌تواند توافق هسته‌ ای را نجات دهد، اما مشروط بر اینکه تمام تحریم‌هایی که از زمان روی کار آمدن ترامپ اعمال، بازاعمال یا ذیل برچسب تازه‌ درآمده‌اند، حذف کند.

کلیدواژه