دلو 13, 1399 13:16 Asia/Kabul
  • نامه ایران به آژانس؛ \
    نامه ایران به آژانس؛ \"قانون اقدام راهبردی\"، اقدامی برای صیانت  از حقوق برجامی ایران

آمریکا در تاریخ می ۲۰۱۸ با خروج یکجانبه از برجام و اعمال مجدد تحریم های لغو شده تحت برجام، تحریم های جدیدی را برضد ایران با برچسب های جدید و ساختگی اعمال کرد.

امریکا با این رفتار خود که هیچ توجیه قانونی نداشت بر سایر کشورها نیز برای تشدید  تحریم  برضد ایران فشار وارد کرد.

جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حفظ برجام به تعهدات خود عمل کرد و پایبندی ایران در ۱۵ گزارش پیاپی مدیرکل آژانس مورد تایید قرار گرفت. ایران ناگزیر پس از یکسال صبر راهبردی، در اقدامی  واکنشی به تعلل اروپا در عمل به تعهدات متقابل درچارچوب حقوق مندرج در برجام و بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶؛ بخشی از تعهدات داوطلبانه خود در زمینه  محدود سازی فعالیت های هسته ای  را تحت نظارت آژانس به حالت تعلیق در آورد."اقدام راهبردی" ایران نیز که در مجلس به تصویب رسیده است، در راستای این تصمیم منطقی است .

"کاظم غریب آبادی" سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگاران اعلام کرد؛ زمینه ها و دلائل تصویب "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران"، طی گزارشی توجیهی به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو رسید و به عنوان سند آژانس نیز ثبت شد.

نماینده ایران در آژانس، مواردی از جمله خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، وخیم تر شدن شرایط برجام در اثر عدم اجرای تعهدات طرف های اروپایی و بر هم خوردن توازن میان تعهدات مندرج در برجام، خرابکاری(هسته ای) و ترور (شهید فخری زاده، دانشمندبرجسته دفاعی و هسته ای) و یا حمایت از چنین سیاستی از طریق سکوت در برابر اقدامات مخرب، به رغم اقدام ایران در چارچوب برجام و تداوم همکاری کامل و شفاف با آژانس را از محورهای نامه ایران به اژانس برشمرد.

برجام یک توافق چند جانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده است. آمریکا اما از این توافق خارج شد و اروپا نیز علیرغم تعهداتش در حفظ برجام  ناتوان بوده است. تهران اما با وجود نقض برجام از سوی آمریکا به تعهدات خود پایبند ماند  و تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش‌بینی‌شده را اتخاذ کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ،رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیرشان به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، با اشاره به مسئله برجام گفتند: جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌رو آن است.
رهبرمعظم انقلاب تصمیم مجلس و اقدام دولت برای کاهش بخش دیگری از تعهدات برجام را کاملاً درست و عقلانی دانستند و افزودند: عمل کردن جمهوری اسلامی‌به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است.
اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم، همچنان‌که بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود.

نامه ایران به مدیر کل آژانس در واقع  تاکید بر موضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام است. بنابر این اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام از طرف اروپا و امریکا وجود داشته باشد، راه بازگشت مسدود نیست وبه اراده و حسن نیت طرف مقابل بستگی دارد.

کلیدواژه