حوت 06, 1399 14:48 Asia/Kabul

دو ولایت جنوبی هلمند و قندهار با مشکلات امنیتی قابل توجهی مواجهند و این مشکلات برای هلمند بیشتر است

نماینده مردم هلمند در پارلمان افغانستان گفت: دو ولایت جنوبی هلمند و قندهار با مشکلات امنیتی قابل توجهی مواجهند و این مشکلات برای هلمند بیشتر است.

میرویس خادم در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات نمایندگان قندهار و هلمند در این مجلس و اظهار نگرانی آنان از احتمال سقوط این دو ولایت به دست طالبان، عنوان کرد: مشکلات امنیتی در قندهار و هلمند زیاد است، تمرکز طالبان روی این دو ولایت بیشتر است و حتی نیروهای خود را از ولایت های دیگر مانند فراه و ارزگان و سایر ولایت ها به این منطقه فرا می خوانند تا حملات خود را به نیروهای امنیتی شدت ببخشند.

وی افزود: چند ولسوالی در قندهار و هلمند به دست طالبان افتاده، در ولسوالی های پنجوایی، ژیری و ارغنداب قندهار جنگ جریان دارد و فشار طالبان هم افزایش پیدا کرده، اما در هلمند ولسوالی های زیادی به دست طالبان سقوط کرده، مشکلات درون حکومتی و مشکلات قومی بین مسوولان هم وجود دارد ضمن اینکه هماهنگی لازم بین نیروهای دولتی هم وجود ندارد که این مسایل سبب پیشرفت طالبان و سقوط تعدادی از ولسوالی ها شده استبا وجود این تاکنون خطر جدی سقوط، این دو ولایت را تهدید نمی کند.

به گفته این نماینده پارلمان افغانستان اگرچه بیشتر ساکنان ولایت های قندهار و هلمند از قوم پشتون هستند اما اقوام کوچکتر مختلف آنان وجود دارد که اختلافاتی میان آن ها دیده می شود به عنوان مثال یک قوم از یک فرمانده پشتیبانی می کند و قوم دیگر از فرمانده ای دیگر که این مساله باعث بروز مشکلات می شود.

خادم اضافه کرد: ناهماهنگی های نیروهای دولتی هم در افزایش ناامنی ها تاثیر دارد چنانکه وقتی طالبان به یک پاسگاه دولتی حمله می کنند و نیاز به کمک نیروهای پاسگاه های دیگر است، این کمک به موقع نمی رسد که این موضوع به اختلافات موجود بین آن ها هم برمی گردد.

 

کلیدواژه