حوت 09, 1399 12:54 Asia/Kabul
  • واکنش وزارت خارجه ایران به تحرکات نظامی امریکا علیه نیروهای مقاومت 
    واکنش وزارت خارجه ایران به تحرکات نظامی امریکا علیه نیروهای مقاومت 

جنگنده های آمریکایی در ادامه اقدامات تجاوز کارانه واشنگتن ، مناطقی را در شرق سوریه  بمباران کردند.

وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، جنگنده های ارتش این کشور به دستور "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت در شرق سوریه را بمباران کرده اند. امریکا مدعی است که  حملاتش به مواضع نیروهای مقاومت در مرز سوریه و عراق پاسخی به حملات اخیر به پایگاه های آمریکایی در عراق از جمله حمله به فرودگاه اربیل بوده است. آمریکا گروه های وابسته به ایران را مسئول این حملات می داند .این در حالی است که شواهد و مستندات نشان می دهد  حمله به فرودگاه اربیل نیز مانند موارد ادعایی در حملات به سفارت امریکا در بغداد اقدامی مشکوک در راستای بهانه تراشی برای تداوم حضور آمریکا در این کشور  به رغم مصوبه پارلمان عراق بوده است.

"سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت خارجه ایران  نیز با محکوم کردن حملات غیرقانونی و تجاوز گرایانه آمریکا به سوریه، این اقدام دولت جدید آمریکا را تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض قوانین حقوق بین الملل دانست که منجر به تشدید درگیری‌های نظامی و بی ثباتی بیشتر منطقه خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، با اشاره به اینکه در پایگاه های غیر قانونی آمریکایی درخاک سوریه نیروهای تروریستی آموزش داده می شوند و امریکا از آنها استفاده ابزاری می کند ،تصریح کرد؛ نیروهای آمریکایی طی سالهای اخیر به طور غیر قانونی وارد خاک سوریه شده و اقدام به اشغال مناطقی از خاک این کشور و سرقت منابع طبیعی از جمله نفت نموده اند که حق طبیعی  مردم سوریه می باشد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکنون چندین بار مواضع نیروهای مقاومت رادر مناطق مختلف سوریه و عراق  و لبنان هدف قرار داده‌اند که فاقد ارزش نظامی بوده است. این اقدام تجاوز کارانه در شرایطی صورت گرفت که بسیاری از محافل سیاسی  انتظار رفتاری متفاوت  از جانب  "جوبایدن" در مقایسه با سیاست های ترامپ  را داشتند و براین نظر بودند که وی تمایلی به ادامه  تنش و درگیری درمنطقه ندارد و یکی از دلایل شکست ترامپ در انتخابات توجه به همین رویکرد بود . با توجه به این نکته ،به نظر می رسد آمریکا با این اقدامات ایذایی ؛پالس مذاکره می دهد وسعی دارد ایران را به میزمذاکره بکشاند . سناریوی تکراری مذاکره از سوی امریکا ، با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای  کلید خورد . موضع‌گیری‌های ترامپ و پس از او اظهارات جوبایدن را می توان در همین رابطه ارزیابی کرد که فصل مشترک انها ایجاد بهانه ای برای طرح این مساله است؛ اما با توجه به چسبندگی شدید امریکا  به رژیم‌صهیونیستی طبیعی است که رئیس‌جمهور آمریکا تمایلی به تغییر رفتار گذشته امریکا درمنطقه نداشته باشد.
حسن هانی‌زاده- کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره می گوید :"دونالد ترامپ و هسته اصلی تیم وی مرکب از پمپئو و جان بولتون با مجموعه اقدامات خود در طول سه سال اخیر راه هرگونه مذاکره میان ایران و آمریکا بر سر موضوعات مختلف نظیر مسائل منطقه‌ای، جهانی و مسائل دوطرفه را بسته‌اند. اقداماتی که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را خروج ایالات متحده از برجام، افزایش تحریم‌ها، منع صدور نفت ایران و... دانست. بر این اساس باید گفت: تا زمانی که آمریکا گام عملی برای ابراز حسن‌نیت نسبت به ایران برندارد، هرگونه امکان برگزاری مذاکره میان دو طرف منتفی است."
تز مذاکراتی بایدن نیزعبارت ازفشار حداکثری اقتصادی –امنیتی است. برآیند این رویکرد برای آمریکا ؛تأمین منافع یک طرفه است .طبیعی است که هرگونه مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا مستلزم فراهم آمدن پیش‌شرط‌ هایی نظیرلغو کامل تحریم وسپس بازگشت به برجام، خودداری ازمداخله درمنطقه وبه ‌کارگیری شیوه‌های تهاجمی و اعتراف به اشتباهات گذشته است . آمریکا اما تاکنون نه تنها  هیچ‌گونه اقدامی در این خصوص انجام نداده بلکه با اقدامات ایذایی و مقطعی سعی دارد  با فضاسازی  های امنیتی و تحرکات نظامی در منطقه خود را در موقعیت برتر نشان دهد.

 

کلیدواژه