جوزا 22, 1400 13:30 Asia/Kabul

خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان بدون هیچ گونه دستاوردی نشان دهنده شکست امریکا در این کشور است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی از افغانستان بدون هیچ گونه دستاوردی نشان دهنده شکست امریکا در این کشور است.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: پس از آنکه نیروهای خارجی اعلام کردند از افغانستان خارج می شوند، موضوع مذاکرات صلح هم پیشرفتی نداشت، نشست استانبول ترکیه در مورد صلح افغانستان هم برگزار نشد ضمن اینکه در داخل افغانستان هم شاهد گسترش ناامنی ها و سقوط ولسوالی ها در ولایت های مختلف هستیم.

وی افزود: مسوولان امنیتی می گویند نیروها عقب نشینی تاکتیکی کرده اند اما گمان می رود که یا دولت توان مقابله را ندارد و یا اینکه طالبان تقویت شده اند و جنگ را به شدت ادامه می دهند، گمانه زنی هایی هم وجود دارد که عوامل پشت پرده ای دو طرف را قانع کرده اند که طالبان بدون درگیری مناطق را پی درپی تصرف کنند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد: امریکا با افغانستان پیمان امنیتی و استراتژیک داشت که باید به آن پایبند می بود تا مخالفین مسلح دولت از پا در می آمدند و افغانستان به صلح و ثبات دایمی دست می یافت اما اینگونه نشد و ناامنی ها و کشتارها روز به روز افزایش یافت که این نشان دهنده پایبند نبودن امریکایی ها به تعهداتشان است و خروج غیر مسوولانه نیروهای امریکایی هم از نشانه های آن به شمار می رود.

به گفته حسن زاده پس از آنکه بیش از دو دهه قبل طالبان کنترل بیشتر مناطق افغانستان را به دست گرفتند و حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 در نیورک انجام شد امریکایی ها با شعار از بین بردن تروریست ها و به ویژه القاعده و طالبان و ایجاد صلح و ثبات وارد افغانستان شدند اما نتوانستند این شعارها را عملی کنند و هر روز دامنه ناامنی ها گسترش پیدا کرد. اکنون هم که امریکایی ها با هزینه های گزافی که کردند بدون هیچ گونه دستاوردی افغانستان را ترک می کنند نشان دهنده شکست آن ها در این کشور است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که اگر شرایط به همین منوال پیش برود جنگ و خونریزی در افغانستان ادامه خواهد داشت، هر روز مردم در گوشه و کنار این کشور، در جاده ها، مدارس و آموزشگاه ها، تالارهای اجتماعات، محافل شادی و امثال آن هدف انفجار قرار گرفته و کشته می شوند. مردم به لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار دارند، فقر و بیکاری از یکسو و مهاجرت مردم و نخبگان از سوی دیگر ضربه ای بزرگ برای افغانستان به شمار می رود.

 

کلیدواژه