سنبله 06, 1400 11:36 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای ایرانی گفت: حمله انفجاری در فرودگاه بین المللی کابل که تلفات زیادی هم داشت، کار امریکایی ها برای پیگیری اهدافشان بود.

سید حسام الدین رضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها به خاطر از بین بردن تجهیزات خود در افغانستان، خلوت کردن فرودگاه کابل و ایجاد ذهنیت ضرورت حضور نیروهای امریکایی در فرودگاه کابل دست به این اقدام زدند و آن را به نام داعش ختم کردند.

وی افزود: فرودگاه کابل این روزها محل تجمع کسانی است که قصد خروج از افغانستان را دارند و جهان هم تمرکز ویژه ای روی این فرودگاه کرده است، یک انفجار سهمگین در فرودگاه کابل صورت گرفت که تلفات زیادی هم در پی داشت، چند انفجار دیگری هم که صورت گرفته مربوط به از بین بردن تجهیزات نیروهای امریکایی بوده و به نظر می رسد این برنامه ادامه داشته باشد و طی روزهای آینده شاهد باشیم که امریکایی ها به بهانه مبارزه با داعش محل هایی را که قرارگاه آن ها بوده و تجهیزاتشان در آنجا وجود دارد بمباران کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها تصمیم گرفتند انفجاری در کابل سازماندهی کنند و در لایه آن تجهیزات خود در فرودگاه کابل و دیگر مناطق را که نمی خواهند یا نمی توانند با خود ببرند، نابود کنند، از سوی دیگر امریکایی ها باید تا چند روز دیگر به طور کامل از افغانستان خارج شوند و هجمه مردم به فرودگاه کابل باعث شده بود که روند خروج نیروها و تجهیزات امریکایی ها از این فرودگاه به شدت کند شود به این دلیل بالگرد به سمت مردم بردند، به سوی آن ها تیراندازی کردند و سگ های خود را رها کردند اما موفق به پراکنده کردن مردم نشدند و در نهایت این انفجار را سازماندهی کردند.

رضوی عنوان کرد: یکی از دلایل هجمه مردم به فرودگاه کابل هم فضای رسانه ای و تبلیغاتی بود که خود امریکایی ها ایجاد کرده بودند در حالی که دلیلی نداشت مردم به این صورت به سمت فرودگاه هجوم ببرند، از طرف دیگر طالبان هم امکان جلوگیری از رفتن مردم به سوی فرودگاه را نداشتند. بنابر این درپی آن بودند که اتفاق بزرگی به جود آورند تا جلو مردم را بگیرند، در گذشته هم چنین برنامه هایی رخ داده بود و داعش را مسوول اعلام کردند، از جمله انفجاری که در جمع هواداران جنبش روشنایی رخ داد تا این جنبش را با شکست مواجه کنند.

این فعال رسانه ای اظهار کرد: موارد دیگری هم در مخالفت با شیعیان و اهداف جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد مانند انفجار در مسجد امام زمان، مدرسه سیدالشهدا، بیمارستان ها و برخی اهداف دیگر و باز هم داعش را مسوول اعلام کردند در حالیکه حربه ای برای پیشبرد اهدافشان بود.

به گفته رضوی نکته دیگر در انفجار فرودگاه کابل این است که امریکایی ها و شریک اصلی شان ترک ها نمی خواهند فرودگاه کابل را از دست بدهند چون این فرودگاه ویژگی های خاصی دارد از جمله اینکه اگر آن را در اختیار داشته باشند همه ورود و خروج های افراد، تجهیزات، وسایل و کالاها و نیز اقدامات هوایی و پهبادی را زیر نظر دارند، ضمن اینکه این فرودگاه کریدور امنی است که از طریق آن می توان انتقال نیرو، امکانات و تجهیزات داشت. بنا براین می خواستند به طالبان هم بگویند که توان تامین امنیت فرودگاه را ندارند و این نیروها باید در آنجا مستقر باشند که البته بعید است طالبان زیر بار بروند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد: نکته دیگری که در این رابطه گفته می شود این است که عده ای از سران دولت پیشین افغانستان مانند امرالله صالح معاون اول اشرف غنی که مخالف خروج نیروهای امریکایی هستند و تصور می کنند اگر نیروهای امریکایی باشند می توانند بخشی از خواسته های خود را عملی کنند، در این قضیه دست داشته اند که البته دور از ذهن به نظر می رسد.

وی با اشاره به درخواست طالبان از ترکیه برای عهده دار شدن مدیریت فرودگاه کابل از نظر فنی و احتمال واگذاری امنیت این فرودگاه به ترکیه هم گفت: طالبان امنیت فرودگاه را در اختیار ترکیه و دیگر خارجی ها قرار نخواهند داد اما در مسایل فنی ممکن است خارجی ها ورود کنند که احتمال ورود قطری ها هم وجود دارد.

 

کلیدواژه