جوزا 03, 1402 15:04 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: با توجه به روابط عمیق و تاریخی دو کشور ایران و افغانستان مساله حقابه ایران از رود هیرمند باید به صورت علمی و کارشناسی شده حل و فصل شود.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به مشکل پیش آمده در مورد حقابه ایران از هیرمند و شیطنت های رسانه ای غربی ها در این زمینه گفت: پشت پرده دست هایی در کار است که می خواهند با سوء استفاده از این موضوع چالشی را بین دو کشور و دو ملت ایجاد کنند که طرفین باید هوشیار باشند و مساله را به صورت علمی حل کنند زیرا مشکل کم آبی در سیستان و بلوچستان هم مشکل بزرگی است که باید به طریقی حل شود.

وی افزود: ارتباطات عمیق دو کشور و نیازهای اقتصادی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران در بخش تجارت و ترانزیت و نیز مساله مهاجرین افغانستانی در ایران هم می طلبد که مساله حقابه ایران از هیرمند با متانت و به صورت دقیق و علمی بررسی و حل و فصل شود.

به گفته این کارشناس افغان حقابه یک موضوع بین المللی است و کشورها بر رودخانه هایی که در دو یا چند کشور جریان دارند حقوقی دارند، یکی از این رودخانه ها هیرمند است که از افغانستان سرچشمه می گیرد و وارد ایران می شود که در دوره های مختلف در مورد این مساله بحث و حقابه ایران مشخص شده است.

مختاری عنوان کرد: از طرف دیگر افغانستان و ایران دو کشور همسایه و ملت های آن ها دو ملت مسلمان و مومن با اشتراکات عمیق و فراوان هستند که همواره در کنار یکدیگر بوده اند و دشمن نتوانسته رابطه این دو ملت را با چالش مواجه کند هرچند تلاش هایی در این عرصه کرده و شاید ساخت بند کمال خان در مسیر رود هیرمند در ولایت نیمروز افغانستان هم از برنامه های دشمنان برای فراهم کردن زمینه چالش بین دو کشور بوده باشد.

وی اظهار داشت: در نشست ها و گفت و گوهای مسوولان ایرانی و مسوولان طالبان تاکید شده که حقابه ایران و مردم سیستان و بلوچستان محفوظ است در عین حال خشکسالی های سال های اخیر اثرات خود را بر رودخانه هیرمند گذاشته اما بهترین راه این است که هیات ذیصلاحی از دو طرف تعیین شود و مساله را بررسی علمی کند. ادعای مقامات طالبان مبنی بر اینکه به دلیل کم آبی، آب به سمت ایران رها نشده کافی نیست، زیرا اگر کم آبی اتفاق افتاده باشد به همان میزان که آب کم شده از حقابه کاسته می شود نه اینکه جلو آب کاملا گرفته شود. آب حق همه است که باید از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: صرف اینکه مقامات حکومت طالبان اعلام کنند معاهده هیرمند را قبول دارند کفایت نمی کند، باید یک هیات ذیصلاح و متخصص از دو طرف تشکیل شود، از طریق ماهواره هم وضعیت بررسی شود و مسیر بازبینی شود زیرا گفته می شود مسیر آب دستکاری و دچار انحراف شده که اگر چنین شده باشد باید به آن رسیدگی شود. اگر هم واقعا آب کم است و در صورتی که رها شود در مسیر راه از بین می رود، این مساله هم باید مد نظر قرار بگیرد.

 

کلیدواژه