میزان 20, 1402 15:59 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: اظهارات ضد ایرانی برخی اجیر شدگان غرب مانند والی ولایت کابل تیشه به ریشه طالبان می زند.

محمد داود افشار در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به بخشی از اظهارات والی طالبان در کابل که در پوشش محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین به پاکستان و جمهوری اسلامی ایران اهانت کرده، اظهار داشت: افرادی مانند او اجیر شدگان غرب و به دنبال جلوگیری از گسترش روابط و همکاری های ایران و افغانستان هستند.

وی افزود: درست در زمانی که فرصتی فراهم شده و یک هیات بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان حضور پیدا کرده تا بلکه بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی افغانستان را حل کند در حالیکه مشکل اساسی مردم افغانستان هم در حال حاضر مشکل اقتصادی است و از طرف دیگر هیات های ایرانی برای کمک به زلزله زدگان افغانستان وارد این کشور می شوند و این ها جلوه های خوبی را منعکس می کند، افراد اجیر شده از طرف سازمان های استخباراتی غرب و امریکا به میدان آمده و تلاش می کنند با صحبت های تفرقه افکنانه از نزدیک شدن و گسترش همکاری های دو کشور و دو ملت جلوگیری کنند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: در شرایطی که هیات بزرگ ایرانی در افغانستان بسر می برد، ملت مظلوم فلسطین آماج بی رحمانه ترین جنایات رژیم صهیونیستی قرار می گیرد و جمهوری اسلامی ایران حامی دیرینه ملت فلسطین و تنها کشوری است که در کنار فلسطینی ها ایستاده و جایگاه والایی در میان کشورهای اسلامی دارد، نیروهایی از طرف امریکایی ها در کشورهای مختلف موظف می شوند که فضا را غبار آلود کنند و نگذارند کشورهای اسلامی به سمت وحدت و همگرایی پیش بروند.

به گفته افشار طالبان از جریان های مختلف تشکیل شده و حکومت یکدستی هم ندارند، هیچ کشوری این حکومت را به رسمیت نشناخته، مردم افغانستان هم از نظر اقتصادی وضعیت وخیمی دارند و حکومت قادر نیست کوچکترین مشکلات اقتصادی مردم را حل کند، در چنین اوضاعی طالبان بیش از هر زمانی نیاز به همراهی و همکاری کشورهای همسایه و منطقه دارند و چنین صحبت هایی که از طرف یک مقام بلندپایه طالبان مانند والی کابل مطرح می شود حتما ضد منافع ملی افغانستان است و اگر مقامات طالبان درایت داشته باشند باید بدانند که چنین اظهاراتی تیشه به ریشه خودشان می زند.      

وی یاد آور شد: پس از ورود نیروهای امریکایی به افغانستان در سال 2001 با پول های هنگفت و قدرت رسانه ای که داشتند تلاش زیادی کردند تا ذهن و روان عده ای را که متمایل به غرب بودند نسبت به کشورهای همسایه افغانستان به ویژه جمهوری اسلامی ایران مسموم کنند.

افشار اظهار کرد: غربی ها سیاست های دوگانه ای را دنبال می کنند به عنوان مثال زمانی که فردی به کشورهای اروپایی یا امریکایی پناهنده می شود تلاش می کنند که به سرعت او را در جامعه میزبان حل کنند و اگر تابعیت می دهند و امکانات برایش فراهم می کنند به این دلیل است که می خواهند از تمام ظرفیت هایش استفاده کنند. در عین حال با کمک امپراطوری رسانه ای خود به دنبال تنش زایی بین ملت ایران و افغانستان هستند تا از آن به نفع خود استفاده کنند، در ایران پروژه افغانستان هراسی و در افغانستان پروژه ایران هراسی را دنبال می کنند و صحبت های اخیر ضد ایرانی والی طالبان در کابل هم در همین راستا است.

وی اضافه کرد: غربی ها در سیستم های مختلف افراد نفوذی خود را مستقر می کنند، فرقی هم نمی کند که دوره جمهوریت باشد یا دوره طالبان، نیروهایی از طرف سیستم های استخباراتی غرب مستقر می شوند و وظیفه شان هم دمیدن بر طبل تفرقه است.

 

کلیدواژه