قوس 22, 1402 14:37 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: جامعه جهانی اگر به فکر حل مشکلات افغانستان است باید با حکومت طالبان تعامل برقرار کند.

سید حسن حسینی مسوول دفتر خبرگزاری صدای افغان در مشهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد برگزاری نشست دو روزه به ابتکار قطر و اندونزی در دوحه که یکی از موضوعات آن افغانستان بوده و مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در صحبت هایی گفته حل بحران بشری در افغانستان مستلزم اقدام جدی جامعه جهانی است، اظهار کرد: اگر اعضای جامعه جهانی می خواهند مشکلات افغانستان حل شود و خطری از ناحیه طالبان متوجه آن ها نباشد باید راه تعامل با طالبان در پیش بگیرند و کمک ها به افغانستان را هم مدیریت کنند.

وی افزود: اگرچه جامعه جهانی طی بیش از دو دهه گذشته کمک هایی به افغانستان کرده اما مدیریت نادرست جامعه جهانی در ایجاد زیربناهای اقتصادی و حکومت سازی باعث شده که این کشور با مشکلات زیادی مواجه باشد. پس از روی کار آمدن حکومت طالبان هم تحریم های وضع شده بر این حکومت که جنبه سیاسی داشت و برای وادار کردن طالبان به پذیرش خواست های جامعه جهانی بود، علاوه بر ایجاد مشکلات برای حکومت طالبان برای مردم هم باعث ایجاد مشکلات زیادی شد. در حالیکه ممکن است مردم افغانستان در حال حاضر مشکلات امنیتی چندانی نداشته باشند اما فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی بیداد می کند.

به گفته این کارشناس سایسی جامعه جهانی می تواند با مدیریت صحیح کمک ها و تعامل با حکومت طالبان در جهت رفع مشکلات مردم در عرصه های مختلف گام بردارد اما به نظر می رسد بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی بازیچه امریکا قرار گرفته اند و نبود تعامل بین آنان و حکومت طالبان در افغانستان به نوعی چالش آفرین شده است که ضرر آن متوجه مردم افغانستان می شود.

حسینی عنوان کرد: برخی کشورهای منطقه مانند روسیه، چین، ایران و تعدادی از کشورهای عربی با وجود اینکه هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته اند با برقراری تعاملات دیپلماتیک با آنان توانسته اند بخشی از مشکلات از جمله تجارت و مسایل مهاجرین را به نحوی حل کنند. بنابراین جامعه جهانی در راستای حل مشکلات افغانستان ابتدا باید با طالبان تعامل دیپلماتیک برقرار کند و پس از آن به فکر ایجاد زیرساخت ها و حل مسایلی باشد که طی بیش از دو سال گذشته و پس از تحریم های حکومت طالبان در افغانستان به وجود آمده است.

این فعال رسانه ای افغان بیان کرد: سازمان ملل متحد هم اگرچه ممکن است در تعامل با طالبان و کمک به مردم افغانستان اقداماتی انجام داده باشد اما این سازمان مجری تمام برنامه ها در ارتباط با افغانستان نیست، بسیاری از سیاستگذاری ها توسط خود کشورها انجام می شود و اگر کشورها و از جمله کشورهای غربی وارد عمل نشوند سازمان ملل متحد به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد.

وی اضافه کرد: اگر کشورهای غربی می خواهند مشکلات افغانستان حل شود و یا طالبان در آینده خطری برای آنان نباشند باید مسایل را با تعامل و گفت و گو حل کنند.

 

کلیدواژه