قوس 26, 1402 15:25 Asia/Kabul

پژوهشگر دینی افغان ساده زیستی، تربیت صحیح و تبعیت از فرامین الهی را از مواردی دانست که مسلمانان می توانند به عنوان الگو از زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد سالم فهیمی رئیس بنیاد بین المللی رحمت للعالمین در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با تسلیت سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: مسلمانان و به ویژه زنان مسلمان می توانند از این ویژگی ها به عنوان الگو در زندگی خود بهره ببرند.

این محقق علوم دینی اظهار کرد: امروز تجمل گرایی و چشم و هم چشمی جامعه بشری را با مشکلات جدی مواجه کرده و حتی افراد متوسط جامعه هم در تکاثر و تفاخر عجیب و غریبی گرفتار شده اند و ااین در حالی است که در گزارش هایی که از زندگی و ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده مطالب عجیبی در مورد ساده زیستی ایشان بیان شده است.

وی افزود: افرادی که در سطوح حاکمیتی قرار دارند با الگوگیری از سیره خاندان نبوت و امامت می توانند سطح زندگی خود را با افراد فرودست جامعه تنظیم و القاء امید کنند و مشکلاتی را که تجمل گرایی ها و چشم و هم چشمی ها در جامعه ایجاد کرده کاهش دهند.

به گفته آقای فهیمی شیوه های تربیتی حضرت فاطمه زهرا (س) و خروجی های آن هم می تواند به عنوان الگو برای مسلمانان مورد توجه قرار بگیرد ضمن اینکه تبعات تربیت نادرست نیز باید جدی گرفته شود و اگر در این خصوص کاستی وجود داشته باشد مشکلات اساسی را سبب می شود که بحران هویت از جمله آن ها است. در دامن این بانوی بزرگوار شخصیت های بی بدیل جهان بشریت مانند حضرت امام حسن (ع) و حضرت امام حسین (ع) تربیت شد که مورد احترام و تکریم تمام فرق اسلامی هستند.

این پژوهشگر علوم دینی عنوان کرد: ویژگی دیگری که می تواند به عنوان الگو از زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) علیها استفاده شود فرمانبرداری از معصوم و رهبری است که خداوند و قرآن کریم معرفی می کند و این موضوع جایگاه ویژه ای برای ایشان در تبعیت از فرامین الهی و قرآنی داده و حضرت علی (ع) هم ایشان را بهترین یاور برای طاعت خداوند و رسیدن به کمال دانستند.

این روحانی افغان ویژگی دیگر ایشان را دفاع از شریعت و کلیت اسلام دانست که هم در جایگاه یک دختر برای پیامبر گرامی اسلام (ص) و هم در جایگاه یک مسلمان به لحاظ شخصیت دینی و هم به لحاظ یک همسر برای حضرت علی (ع) و نیز در جایگاه یک مادر برای فرزندان دارای نقش بسیار برجسته ای بودند و اهتمام ویژه ای برای ترویج، تعمیق و گسترش آموزه های دینی و دفاع از شریعت محمدی داشتند.

وی اضافه کرد: ویژگی دیگر حضرت فاطمه زهرا (س) این بود که از جایگاه ویژه ای برای تامین عاطفی پدر، همسر، فرزندان، تهیدستان و بینوایان جامعه برخوردار بودند که این تهیدستان و بینوایان ممکن بود مسلمان و یا غیر مسلمان باشند.

 

کلیدواژه