دلو 21, 1402 17:17 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی- فرهنگی افغان تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به پیروزی رسید که ابرقدرت های جهان کمر به نابودی اسلام بسته بودند و دین را افیون ملت ها می دانستند.

داکتر علی واحدی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن سال 1357 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و همراهی مردم در شرایطی به پیروزی رسید که دنیا در سیطره دو قدرت استکباری شرق و غرب بود.

وی افزود: در آن زمان اسلام در انزوا قرار داشت و کشورهای اسلامی تحت سیطره قدرت های بزرگ دنیا بود، مسلمین مظلوم واقع شده بودند و ابرقدرت های شرق و غرب کمر به نابودی اسلام بسته بودند، آن ها اینگونه اعلام می کردند که دین افیون ملت ها است، تاریخ مصرف دین به اتمام رسیده و تاثیری روی ساختار جامعه و انسان ندارد.

به گفته این کارشناس افغان در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و نظام اسلامی شکل گرفت که پس از آن تحولاتی در سطح جهانی رخ داد، قدرت های شرق و غرب به چالش کشیده شدند و روحیه بیداری، مقاومت و استقامت در ملل اسلامی مشاهده شد.

واحدی یاد آور شد: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در افغانستان کودتای کمونیستی انجام شد و نیروهای شوروی هم به افغانستان وارد شدند اما مردم مسلمان افغانستان با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران قیام خود را آغاز کردند و اولین قیام هم در فاصله حدود یک ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یعنی در 24 حوت (اسفند) 1357 در هرات انجام شد.

وی بیان کرد: اکنون با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیرات آن در جهان و به ویژه منطقه و کشورهای اسلامی کاملا مشهود است که عبارت از بیداری اسلامی و شکل گیری گروه های مقاومت در کشورهای اسلامی است.

واحدی تصریح کرد: گروه های مقاومت مانند حماس در فلسطین، حزب الله در لبنان، انصارالله در یمن و حشدالشعبی در عراق به وجود آمد و برخی از این گروه ها به فرماندهی سردار شهید سلیمانی در نابودی تعدادی از گروه های تروریستی مانند داعش نقش داشتند.

وی اضافه کرد: این روحیه مبارزاتی، مقاومت و شهادت طلبی، نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران و فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) بود که می فرمودند از ابرقدرت ها نترسید و هر ملتی که در مقابل ابرقدرت ها ایستادگی کند پیروز می شود که نمونه های آن را هم در طول سال های گذشته در منطقه و از جمله افغانستان و فلسطین شاهد بوده ایم.

 

کلیدواژه