عقرب 13, 1399 09:44 Asia/Kabul
  • تشدید اختلافات در آستانه روز انتخابات در آمریکا
    تشدید اختلافات در آستانه روز انتخابات در آمریکا

در حالی که انتخابات آمریکا در برخی ایالت ها به صورت رسمی آغاز شده، گزارش ها حاکی از تشدید قطب بندی در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: تصمیم دیوان عالی در مورد رأی گیری در ایالت پنسیلوانیا (تمدید مهلت دریافت آرای پستی) خطرناک است و به ایجاد خشونت در خیابان ها منجر می شود.

از نظر کارشناس فرانسوی، ناظران مسایل سیاسی، رای دهندگان دمکرات و جمهوریخواه از تبعات اعلام نتیجه‌ای مبهم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و متعاقبا بروز خشونت و جنگ داخلی بیمناکند.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آخرین لحظات برای جلب نظر رای دهندگان تلاش می‌کنند. مجری از برونو دارو کارشناس مسایل سیاسی پرسید: دونالد ترامپ یکی پس از دیگری در گردهمایی‌های انتخاباتی شرکت می‌کند. آیا این رویه یادآور اقدامات وی در سال ۲۰۱۶ است؟دارو پاسخ داد: بله. علاوه بر این، نظرسنجی‌های انجام گرفته در سطح بین المللی و نظرسنجی‌ها در ایالات کلیدی که نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت رای گیری دارند و از همه مهم‌تر ایالاتی همچون پنسیلوانیا و فلوریدا، به نفع بایدن است. دونالد ترامپ در فلوریدا چندین گردهمایی انتخاباتی برگزار کرده است. این رقم بالایی است.

وی افزود: این گردهمایی‌ها برگزار می‌شوند، چون ترامپ می‌داند که در نظرسنجی‌ها وضع خوبی ندارد. به همین دلیل تا آخرین لحظه برای بسیج کردن رای دهندگانش تلاش می‌کند و امیدوار است که فردا نیز همانند سال ۲۰۱۶ پیروز شود. ­ او­ در­ این­ سال­­­با چند هزار رای در پنسیلوانیا پیروز شد. ترامپ در این ایالت ۴۴ هزار رای جمع آوری کرده است.

برونو دارو همچنین افزود: با توجه به جمعیت ۱۲ میلیون نفری پنسیلوانیا و وجود ۶ میلیون واجد شرایط برای شرکت در رای گیری، این آراء کمی است. ۴۴ هزار رای از ۶ میلیون رای دهنده واقعا رقم کمی است. اما این آراء کم برای تغییر نتیجه انتخابات و تصاحب آراء بیشتر الکترال‌ها که برای تعیین رئیس جمهور سرنوشت ساز قلمداد می‌شود، کافیست.مجری پرسید: مبارزات انتخاباتی سال جاری در آمریکا به شدت ملتهب بود. در سال جاری شاهد مطرح شدن مسایلی همچون کوبا و ماجرای اقدام تحقیر آمیز طرفداران نامزد‌ها بودیم. آیا خطر بروز آشوب پس از سوم نوامبر جدی است؟کارشناس پاسخ داد: بعد از این مبارزات انتخاباتی و با توجه به دو قطبی شدن جامعه، این خطر وجود دارد. جامعه آمریکا هرگز تا به این اندازه دو قطبی نشده بود. ما در جریان مبارزات انتخاباتی شاهد بروز تنش‌هایی بین طرفداران دو نامزد بودیم. سال هاست که ما شاهد بروز چنین اتفاقی نبوده ایم.

کارشناس فرانس ۲۴ گفت: اگر صبح روز چهارشنبه نتیجه انتخابات به اندازه کافی روشن نباشد و نتیجه انتخابات سریعا اعلام نشود، دونالد ترامپ با تکیه بر نتایج موقتی اعلام شده در اعلام پیروزی خود تردید نمی‌کند و در این صورت جو بایدن اعتراض خواهد کرد. در چنین شرایطی، با سنارویی نامشخص در دنیای سیاست آمریکا روبرو خواهیم شد.وی همچنین تاکید کرد: آمریکا به شدت دچار تفرقه شده و تعداد رای دهندگان بلاتکلیف که هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای بدهند، بسیار کم است. بر اساس ارزیابی‌ها ۵ تا ۶ درصد رای دهندگان هنوز تصمیم نگرفته اند. این بدان معناست که رای دهندگان آمریکایی تصمیم شان را گرفته اند و نامزد متبوع شان را انتخاب کرده اند.

 

 

 

 

کارشناس فرانس ۲۴ همچنین افزود: مبارزات انتخاباتی بسیار ملتهب بود. نشانه‌های نگران کننده‌ای در این روز‌ها مشاهده شده­ است، نشانه‌هایی مثل افزایش شدید فروش اسلحه در هفته‌های اخیر. نیمی از خریداران اسلحه زنان بوده اند. در حال حاضر هر دو اردوگاه از نتیجه انتخابات هراسناک هستند.وی همچنین در پایان گفت: دموکرات‌ها از تکرار نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ که هیلاری کلینتون ۳ میلیون رای بیشتر کسب کرده بود و آراء مردمی را تصاحب کرده بود و بعد از ترامپ نفر دوم شد، می‌ترسند. آن‌ها نمی‌خواهند این ماجرا تکرار شود و آماده اعتراض هستند. اما این احساس در بین طرفداران ترامپ کمتر است. آن‌ها چندان متعصب نیستند، اما به هر حال آماده اعتراض هستند.

کارشناس مسایل سیاسی فرانس ۲۴ در ادامه افزود: برخی ناظران از وقوع نوعی جنگ داخلی در آمریکا در صورت روشن نبودن نتیجه انتخابات، بیمناک هستند. از شبه نظامیان و پرود بویز صحبت به میان آمده است. دونالد ترامپ آن‌ها را به (اعتراض و تنش) دعوت کرد و از آن‌ها خواست آمادگی خود را حفظ کنند. بسیاری از جمهوریخواهان میانه رو اکنون دچار تندروی شده اند که این مسئله اوضاع را وخیم‌تر کرده است.وی گفت: لازم به ذکر است که ۹۳ میلیون آمریکایی رای خود را پیش از آغاز انتخابات، اعلام کرده اند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، ۱۳۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده بودند. پس می‌بینید که ظاهرا نرخ مشارکت رای دهندگان در این انتخابات بسیار بالا خواهد بود.

کلیدواژه