اسد 01, 1402 14:06 Asia/Kabul
  • غربی ها اصلا حقوق بشر را قبول ندارند و با استفاده از آن به دنبال منافع نامشروع خود هستند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: غربی ها چیزی به نام حقوق بشر را اصلا قبول ندارند، آن ها در ظاهر دم از حقوق بشر می زنند اما در باطن امر به دنبال منافع نامشروع خود هستند.

سید جواد باهنر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به تحریم عبدالحکیم حقانی رئیس دادگاه عالی، عبدالحکیم شرعی سرپرست وزارت عدلیه و حبیب الله آگاه سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان توسط اتحادیه اروپا به دلیل نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، گفت: این سه مقام طالبان هیچ موثریتی ندارند که تحریم آن ها تاثیری داشته باشد، این ها بازی هایی است که در علوم سیاسی از آن تحت عنوان بازی چماق و هویج یاد می شود، به این معنی که تهدیدهایی می کنند تا امتیاز بگیرند، در این مورد هم می خواهند طالبان منافع آن ها را تامین کنند.

وی افزود: غربی ها درپی مذاکرات طولانی با طالبان قبل از سقوط حکومت قبلی در افغانستان، بالاخره قدرت را به صورت کامل به آنان سپردند و هنوز به آن ها کمک های مالی فراوان می کنند اما از آنجایی که طالبان برای حفظ قدرت خود در وضعیت سردرگمی قرار گرفته اند و نمی دانند که به غربی ها نزدیک شوند یا به بلوک شرق یعنی روسیه و چین، غربی ها هم تلاش می کنند تحت نام حقوق بشر و امثال آن منافع بیشتری از افغانستان و از طریق طالبان به دست آورند.

به گفته این کارشناس افغان تحریم طالبان که غربی ها عنوان می کنند دروغی بیش نیست، تحریم ها فقط روی ملت افغانستان است، آن ها نه تنها بودجه نظامی طالبان را تامین می کنند بلکه جلسات طالبان را هم در کشورهای غربی برگزار و از آن ها حمایت می کنند. اصطلاح تحریم فقط برای گول زدن ملت ها است، هم ملت افغانستان و هم ملت های غربی تا وانمود کنند با گروهی که حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اقوام را به رسمیت نمی شناسد مشکل دارند.

باهنر بیان داشت: امروز بحران ها و رقابت های جدی در نقاط مختلف جهان وجود دارد که رقابت چین با امریکا و رقابت روسیه با امریکا از نمونه های آن است، در افغانستان هم بیش از 200 سال است که تمامیت خواهی موج می زند، عدالت اجتماعی وجود ندارد و دولت ها هم به جای تکیه بر ملت به قدرت های بیگانه تکیه می کنند تا حاکمیت خود را دوام دهند.

وی اضافه کرد: همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید وضعیت هیچ ملتی تغییر نمی کند مگر اینکه خودش تصمیم به تغییر بگیرد، هرگاه ملت و حکومت در افغانستان به عدالت اجتماعی باور پیدا کنند، حقوق برابر برای تمام مردم تامین شود و نظامی با رای واقعی مردم به میان بیاید، جهان این ملت را به رسمیت می شناسد وکسی هم نمی تواند حقوق آن را ضایع کند.

 

کلیدواژه