حوت 15, 1401 09:05 Asia/Kabul
  • رییس سازمان انرژی اتمی ایران: نظارت‌ها در چارچوب ملاحظات ایران انجام می‌شود
    رییس سازمان انرژی اتمی ایران: نظارت‌ها در چارچوب ملاحظات ایران انجام می‌شود

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بر عملکرد ما ارزیابی و نظارت دارد، گفت: این نظارت‌ها باید در قالب چارچوب‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

"رافائل گروسی " مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمعه گذشته درصدر هیأتی وارد تهران شد و  دو دور گفت‌وگو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشت.

گروسی همچنین با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و بعد از آن ،  با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در پایان سفر ۲  روزه رافائل گروسی به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه ایران، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه مشترک همکار‌ی‌ها صادر کردند. 

به گزارش رادیو دری، محمد اسلامی شامگاه یکشنبه به ارزیابی سفر اخیر رافائل گروسی به تهران پرداخت و افزود: باید تعاملات ما با آژانس مستمر باشد و اجازه ندهیم جریان مخرب صهیونیستی و تروریستی از روابط ما سوءاستفاده کرده و بهانه‌هایی را ایجاد کند که با توسل به آنها به کشور فشار آورند.

وی در ادامه افزود: جوسازی‌های اخیر و موارد مورد اختلاف حاصل تقابل نگاه‌های مختلف به این موضوع است، آنها می‌خواهند با فشار و زورگویی، ما به برجام عمل کنیم و در عین‌حال آنها به تعهدات خود عمل نکنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: اگر قرار باشد که آنها تحریم‌ها را رفع نکنند و ما مزیتی نداشته باشیم در نتیجه دلیلی ندارد که ما همچنان پایبند باشیم. 

اسلامی درباره موارد اتهامی مطرح شده علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و نیز مکان‌های ادعایی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار دارد که ما درباره این موضوع و گزارش‌هایی که ارسال کرده‌ایم با آنها در تعامل بیشتر باشیم که باید تاکید کنم در خصوص این مساله تعامل داشته و خواهیم داشت و در سفری که معاون گروسی در روزهای آینده به ایران خواهد داشت، مسوولان مرتبط این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

معاون رییس جمهوری ایران همچنین درباره ادعای مشاهده ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی، گفت:‌ در مخازنی که به صورت فعال در جریان است؛ غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد اتفاق نیافتاده است و موضوع ذرات اورانیوم ۸۴ درصد بسته شده و تکلیف آن مشخص است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مذاکرات فنی در جریان بوده و تعاملات بین بازرسی و سیستم مدیریتی با آژانس وجود دارد، گفت:‌ این روند در ۲ ماه گذشته برقرار بوده و اکنون نیز ادامه دارد تا بتوان موارد را یکی پس از دیگری مختومه کند.

اسلامی: سفر "رافائل گروسی" به ایران پیام‌آور روابط حرفه‌ای ایران و آژانس است

کلیدواژه