سنبله 05, 1402 09:06 Asia/Kabul
  • تشریح آخرین دستاوردها در حوزه صنعت هسته‌ای ایران از زبان محمد اسلامی
    تشریح آخرین دستاوردها در حوزه صنعت هسته‌ای ایران از زبان محمد اسلامی

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح آخرین دستاوردها در حوزه صنعت هسته‌ای کشور پرداخت.

به گزارش رادیو دری، محمد اسلامی درباره تولید رادیودارو گالیوم RM۲ (رادیودارو تشخیصی) و لوتیشیوم توسط سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: سال گذشته رادیوداروها به نتیجه رسید و فرآیند بالینی را طی کرد و با تقاضای قابل ملاحظه‌ای روبرو شد.

اسلامی اضافه کرد: رادیوداروها سفارشی است و این میزان سفارش به صورت سازمان یافته و طبق برنامه روزانه و هفتگی در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی قرار می‌گیرد.

وی گفت: این دو نوع رادیودارو کاربرد بسیار موثری داشته و تقاضای زیادی برای آن وجود داشت که تولید صورت گرفت و توانست در خدمت جامعه قرار بگیرد و اثربخشی خود را داشته باشد.

محمد اسلامی با بیان اینکه درخصوص رادیوداروی گالیوم RM۲  با تقاضاهای گوناگون مواجهیم، افزود: هر جا شبکه پروازی مناسب باشد و بتوانیم نقل و انتقال آن را انجام دهیم، قادر به انجام آن هستیم.

وی افزود: این محصول هم اکنون بازار صادراتی خوبی دارد و از کشورهای مختلف برای این رادیودارو درخواست داریم.

رادیودارو برای تشخیص دقیق و زودهنگام انواع تومور‌های سرطانی از جمله پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو توسط محققان ایتالیا، آلمان و آمریکا در مرحله مطالعات بالینی قرار گرفته است. ایران تنها کشور در غرب آسیاست که این دارو را در سطح بالینی آماده کرده است. صفر تا ۱۰۰ فناوری تولید این رادیودارو بومی است و در مقایسه با نمونه‌های خارجی قیمت پایین‌تری دارد.

اسلامی در ادامه این برنامه و درباره توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور و تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور نیز گفت: در سند چشم راهبردی ۲۰  ساله سازمان انرژی اتمی ایران برنامه ریزی شده بود که ۱۵ درصد سهم برق کشور را داشته باشیم که با فرمایشات مقام معظم رهبری این ظرفیت را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دادیم.

اسلامی: صنعت هسته‌ای ایران به سمت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق در حرکت است

کلیدواژه