عقرب 09, 1400 13:10 Asia/Kabul

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: کشورهای همسایه افغانستان نگران رشد گروه های افراطی مسلح در این کشور و تهدید احتمالی کشورهای منطقه هستند.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست اخیر مسکو در مورد افغانستان و نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان به علاوه روسیه در تهران اظهار داشت: تغییرات اخیر در سطح سیاسی افغانستان سبب نگرانی هایی عمده ای در منطقه شده است، کشورهای همسایه افغانستان با توجه به منافع ملی خود از آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد نگران هستند و از طالبان انتظار دارند که اقداماتی را در راستای رفع این نگرانی ها انجام دهند از جمله اینکه اطمینان دهند از افغانستان تهدیدی متوجه آن ها نخواهد بود.

وی افزود: اکنون که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفته اند کشورهای همسایه و منطقه نگران امنیت منطقه ای و رشد گروه هایی با افکار افراطی هستند زیرا جغرافیای آسیای میانه، آسیای جنوبی و خاورمیانه خط انرژی و تجارت آینده دنیا است و از تهدید ابرقدرت ها و کشورهایی که به دنبال منافع خود هستند و نیز جنگ نیابتی آنان مصون نیست.

به گفته این کارشناس سیاسی در صورتی که طالبان به همین شکل فعلی باقی بمانند نگرانی از رشد و فعالیت گروه های تروریستی برای جنگ های نیابتی و افزایش و گسترش ناامنی ها وجود دارد و اگر این ناامنی ها گسترش پیدا کند کشورهای همسایه را هم تهدید خواهد کرد و به عبارت دیگر جغرافیای افغانستان قربانی جنگ و منازعه قدرت های کلان خواهد شد.

این عضو سابق پارلمان افغانستان عنوان کرد: در چنین شرایطی کشورهای همسایه افغانستان معتقدند که تنها ایجاد حکومتی فراگیر در افغانستان می تواند به کاهش فعالیت گروه های مسلح نیابتی منجر شود که ممکن است در آینده فعالیت خود را در افغانستان گسترش دهند. در صورتی که زمینه شکل گیری و فعالیت گروه های مسلح و جنگ نیابتی در افغانستان وجود داشته باشد بدون شک منطقه ناامن خواهد شد.

وی اظهار کرد: بنابراین کشورهای همسایه افغانستان به دنبال آن هستند که با رسیدن به یک موضع مشترک، طالبان را تحت فشار قرار دهند که با ایجاد یک دولت فراگیر با حفظ آزادی ها و حقوق اساسی شهروندان اقداماتی انجام دهد که اولا زمینه اتحاد داخلی در افغانستان فراهم شود و ثانیا تهدیدهای احتمالی از این کشور علیه کشورهای دیگر کاهش پیدا کند.

این کارشناس سیاسی گفت: گروه های مختلف قومی از گذشته ها در افغانستان وجود داشته اند که اختلافاتی هم باهم داشته اند و با آمدن طالبان هم این گروه ها و مخالفت ها و تهدیدهایشان وجود دارد، حکومتی می تواند در افغانستان دوام کند که فراگیر باشد. این به معنای شریک شدن برخی افراد در ساختار سیاسی نیست به این معنا است که انتخابات با مشارکت تمام اقوام و گروه ها برگزار شود.

سلجوقی اظهار داشت: به هر صورت نگرانی کشورهای همسایه افغانستان از این است که گروه های تندروی که در این کشورها اجازه و فرصت فعالیت ندارند در افغانستان جمع شده و از آنجا به صورت جمعی تهدیداتی را متوجه کشورهای همسایه و منطقه کنند. نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران هم برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جهت جلوگیری از تبدیل منطقه به یک نقطه منازعه است.

وی در مورد تاکید سخنگویان طالبان مبنی بر اینکه حکومت آن ها فراگیر است و درخواست کشورهای دیگر از طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر مداخله در امور افغانستان محسوب می شود، گفت: سخنگویان طالبان سیاست این گروه را مطرح می کنند اما چگونگی حضور نمایندگان اقوام و گروه های مختلف در ساختار قدرت نگرانی مردم افغانستان هم می باشد و اینگونه برخورد طالبان با مساله نمی تواند زمینه تقابل گروه های مختلف در آینده را منتفی کند.

 

کلیدواژه