دلو 27, 1401 10:50 Asia/Kabul
  • انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از تاثیر تحریم های آمریکا بر ایران
    انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل از تاثیر تحریم های آمریکا بر ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ ای اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران و اعمال آن علیه کشورهای ثالث، با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به یافته‌های دو تن از گزارشگران ویژه این نهاد درباره ایرانی‌های مبتلا به تالاسمی، در بیانیه‌ ای، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را مغایر با مقررات بین‌المللی اعلام کرد.

«آلنا دوهان» «اوبیورا اوکافور» در این بیانیه نوشتند: مشروعیت تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تحت قوانین بین‌المللی و مشروعیت اعمال فرامرزی این تحریم‌ها شبهه‌برانگیز است. شرکت‌های خارج از آمریکا برای اجتناب از مواجهه با تبعات حقوقی یا تجاری، خود را ملزم به تبعیت از این تحریم‌ها می‌دانند.

این دو گزارشگر چگونگی تأثیر تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران پس از خروج یکطرفه آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران را بر ایرانیان مبتلا به تالاسمی بررسی کرده اند. دوهان و اوکافور می‌گویند علاوه بر اینکه واشنگتن جرایم سنگینی را علیه شرکت‌های فروشنده دارو به ایران اعمال می‌ کند، «در مقررات تحریم‌های این کشور نیز معافیت‌های بشردوستانه برای کالاهای پزشکی، پیچیده و مبهم است.» به گفته آنها، «حتی زمانی که اجازه تحویل دارو صادر می‌شود، تولیدکنندگان، ارسال‌کنندگان، بیمه‌کننده‌ها یا بانک‌ها به‌دلیل هراس از تحریم‌های خصمانه و مجازات‌های آمریکا، نسبت به دادوستد با ایران اکراه دارند و این موضوع به ترس، درد و مرگ زودرس مبتلایان به تالاسمی منجر می‌شود.»

«آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه ،در سال 2022 نیز در مصاحبه ای ادعای دولت آمریکا مبنی بر اینکه مواد غذایی و دارویی از شمول تحریم‌های ایران معاف هستند را رد کرده و اظهار داشته بود که این تحریم‌ها بر تأمین دارو اثرگذار است. دوهان در  می 2022 برای ارزیابی تحریم‌های یکجانبه ضد ایرانی آمریکا به ایران سفر کرد. او نخستین گزارشگری بود که بعد از 17 سال به ایران سفر کرد و ارزیابی خود را نسبت به تأثیرات تحریم‌های ظالمانه غرب بر زندگی مردم ایران در اختیار مقامات سازمان ملل متحد قرار داد.

ایران بیش از 40 سال است که تحت تحریم های یکجانبه ایالات متحده قرار دارد. اعمال تحریم های ضد ایرانی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام وراه اندازی کارزار فشار حداکثری ابعاد جدید و بی سابقه ای پیدا کرد و شدیدترین تحریم ها را علیه ملت ایران به امید تسلیم ایران در برابر خواسته های غیرمنطقی و غیرقانونی آمریکا اعمال کرد که البته با ناکامی و شکست مواجه شده است. با این حال دولت بایدن نیز همین مسیر شکست خورده را تاکنون ادامه داده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن به رغم شعارهای قبلی خود، کارزار فشار حداکثری را تداوم بخشیده و هر از چند گاهی تحریم های جدیدی را به بهانه های مختلف علیه ایران اعلام می کند. در عین حال ایالات متحده همواره از پاسخ به درخواست نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد برای لغو تحریم ها علیه ایران خودداری کرده است. نکته مهم اینکه قربانیان اصلی تحریم های ضد بشری آمریکا علیه ایران را به ویژه بیماران خاص مانند مبتلایان به تالاسمی و بیماری پروانه ای تشکیل می دهند و این امر نشان دهنده میزان خصومت واشنگتن با مردم ایران است. سازمان ملل متحد بارها به انتقاد از اعمال تحریم های یکجانبه توسط آمریکا علیه ایران به ویژه در دوره همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید 19 پرداخته و خواهان لغو و یا کاهش آنها به منظور تسهیل دسترسی ایران مورد تحریم به اقلام اساسی، پزشکی و دارویی شده است.

«النا دوهان» می گوید: تحریم‌های یکجانبه موجب تضعیف اقتدار سازمان ملل متحد، ترس درزمینه همکاری های بین‌المللی و حاکمیت قانون می شود.

اساسا رویکرد آمریکا بر خلاف ادعاهای حقوق بشری اش، استفاده از تمام ابزارهای فشار علیه ایران از جمله تحریم های گسترده یک جانبه و تداوم آنها است. هر چند که اعمال این رویکرد نه فقط موجب تسلیم ایران نشده بلکه تهران هم چنان برمواضع ضد استکباری خود و مخالفت با سلطه گری آمریکا در چارچوب سیاست مقاومت حداکثری ادامه می دهد.

ایران خواستار موضع فعالانه‌تر جامعه‌بین‌الملل علیه تحریم‌های آمریکا شد

کلیدواژه