اسد 01, 1402 11:19 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: اقداماتی از قبیل اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در غرب اوج عصبانیت و احساس خطر دولت های غربی را نسبت به گسترش اسلام و آموزه های اسلامی نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اهانت به قرآن کریم در سوئد برای دو بار در فاصله زمانی اندک اظهار داشت: این مساله اوج عصبانیت دنیای کفر را نسبت به اسلام و قرآن نشان می دهد، زمانی که آن ها نتوانستند در برابر استدلال های قرآنی استدلال منطقی و علمی بیاورند و سردمداران کفر که می بینند جوانان تحصیلکرده غربی گروه گروه به دین اسلام که مطابق فطرت بشری و خواست درونی انسان ها است گرایش پیدا می کنند، به شدت نگران شده و دست به چنین اقداماتی می زنند.

وی عنوان کرد: قرآن کریم معجزه الهی است و در همان آغاز که بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شد، بسیاری گمان می کردند که نوشتن یک کتاب کار ساده ای است و قرآن کریم هم معجزه و کرامت نیست

بنابراین خداوند متعال از طریق پیامبر گرامی اش به مردم اعلام کرد که اگر نسبت به اعجاز این کتاب شک دارند، مثل آن را عرضه کنند که کسی موفق به چنین کاری نشد. در طول تاریخ هم تمدن های مختلف در برابر اسلام و قرآن کریم صف آرایی کردند تا آن را زیر سوال ببرند اما موفق نشدند.

به گفته این کارشناس سیاسی-فرهنگی حاکمان قدرت های کفر درپی نگرانی های خود می خواهند علیه اسلام اقدام کنند و به زعم خود آموزه های اسلامی را آموزه های خشنی نشان دهند و به قرآن کریم که منبع آموزه های دینی است به این شکل اهانت کنند تا مسلمانان واکنش های خشنی داشته باشند، بنابراین گروه هایی که آن ها هم از طرف غربی ها آموزش دیده اند ممکن است به نام گروه های اسلامی دست به اقداماتی بزنند و این اقدامات خشن را به نام اسلام ختم و به عنوان خوراک تبلیغاتی از آن استفاده کنند و چهره نورانی اسلام را زشت جلوه دهند که تا کنون موفق نشده اند و از این پس هم توفیقی نخواهند داشت.      

مختاری با اشاره به بحث آزادی بیان که غربی ها در زمان اهانت به مقدسات مطرح می کنند و یا مسایل حقوق بشری که از آن دم می زنند گفت: سیاست های غربی ها همواره بر اساس منافع بوده و هیچ گاه بر اساس منطق و ارزش های اخلاقی نبوده که وقتی بحث آزادی بیان و حقوق بشر مطرح می شود قابل باور باشد. بشری که آن ها از آن سخن می گویند بشری است که در راستای منافع آن ها باشد و آزادی بیانی که از آن می گویند بیانی است که منافع آن ها را تامین کند و خلاف آن نباشد.

به گفته این کارشناس افغان اگر آزادی بیان مهم است پس زمانی که بحث هلوکاست از سوی افرادی مطرح می شود باید با دید آزادی بیان به آن نگاه شود و جلو آن گرفته نشود و هر محققی در مورد این پدیده تاریخی حق مطالعه، تحقیق و اظهار نظر داشته باشد و اگر موضوع قرآن کریم را یک بحث تاریخی می دانند و قداست آن را زیر سوال می برند پس باید بگذارند دیگران هم در مورد مسایل مهم مربوط به آن ها تحقیق کنند و حرف بزنند اما کسانی که در مورد هلوکاست حرف زده اند با شدید ترین برخوردها و واکنش ها مواجه شده اند که این مسایل حاکی از ضعف بنیه اعتقادی و اخلاقی آن ها است.

مختاری اظهار کرد: با این اتفاقات و اهانت ها به مقدسات اسلامی حاکمان کشورهای اسلامی باید از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند که دنیای کفر هیچ گاه نمی تواند با دنیای اسلام سازش حقیقی داشته باشد و باید از ظرفیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دنیای اسلام در جهت مقابله استفاده کنند.

وی اضافه کرد: سازمان کنفرانس اسلامی یک ظرفیت بزرگ و تاثیرگذار است و بیش از پنجاه کشور دارای جغرافیای وسیع و غنی و موقیت استراتژیک اگر هماهنگ عمل کرده و ارتباط خود را با کشورهای حامی اهانت به مقدسات اسلامی قطع کنند ضربه بزرگی به کل دنیای غرب وارد می شود و می تواند آن ها را وادار به عذرخواهی کند.

 

کلیدواژه