حمل 25, 1403 11:45 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: دانش هسته ای از دستاوردهای بومی و افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه دانش هسته ای در سال های اخیر، اظهار کرد: خلاف رویه موجود در عرصه بین الملل که قدرت های بزرگ بر اساس منافع خود این دانش را در اختیار متحدان خود قرار می دهند، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر تلاش دانشمندان و جوانان خود توانست به این دانش دسترسی پیدا کند.

وی افزود: حتی  رویکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران نوعی سیاسی کاری به جای رویکرد فنی بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی خلاف بسیاری از کشورها که از دانش هسته ای در راه غیر صلح آمیز استفاده کرده اند، جمهوری اسلامی ایران همواره از این دانش در مسیر صلح آمیز استفاده کرده است. از یکسو با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته ای و از طرف دیگر به خاطر نیازهایی که در عرصه های مختلف از جمله پزشکی وجود داشته، در این زمینه گام برداشته است.

غفوری عنوان کرد: در دنیای امروز کشوری بدون دانش هسته ای و حضور در عرصه فضا جزء کشورهای پیشرفته قرار نمی گیرد به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر تلاش کرده یک ساختار بومی را در عرصه هسته ای برای خود ایجاد کند و غنی سازی در مقیاس شصت درصد، تولید سوخت هسته ای، رادیو داروها و استفاده هایی که از این دانش در عرصه کشاورزی، صنایع و پزشکی داشته از دستاوردهای بزرگ ملت ایران است.

وی در مورد رفتارهایی که نهادهای بین المللی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی در قبال دانش هسته ای ایران داشته اند، بیان کرد: بر اساس ان پی تی و مقررات اساسنامه آژانس بین المللی انرژی هسته ای، این آژانس موظف به حمایت از کشورهای عضو برای دستیابی به انرژی هسته ای، مقابله با تکثیر و توسعه سلاح هسته ای و در پیش گرفتن رویکرد انهدام سلاح های هسته ای است. اما آژانس در دو دهه اخیر بر تعهدات خود در مورد دستیابی ایران به دانش هسته ای عمل نکرده است.

به گفته این کارشناس ایرانی این در حالی است که ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته و اجازه بیشترین بازرسی ها را هم داده و از نظر میزان همکاری ها با آژانس یک الگو است و غیر مستند بودن و سیاسی بودن ادعاهای آژانس علیه ایران هم بارها آشکار شده است. به این ترتیب رویکرد آژانس در قبال فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران نوعی سیاسی کاری به جای رویکرد فنی بوده است.

غفوری همچنان خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی حتی در تامین سوخت بیست درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران که مساله پزشکی بوده اقدامات لازم را انجام نداد و اگر تلاش دانشمندان هسته ای ایران در تولید این رادیو داروها نبود این کشور با مشکلات عدیده ای در عرصه پزشکی مواجه می شد.

وی یاد آور شد: موضوع دیگر دوگانگی رفتارهای کشورهای غربی با ایران طی دو دهه گذشته است به گونه ای که کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و امریکا بودجه های چندین ده میلیارد دالری برای افزایش زراد خانه های هسته ای خود و تولید نسل جدید سلاح های هسته ای اختصاص داده اند در حالیکه کوچکترین دستاورد هسته ای ایران را برنمی تابند، سنگ اندازی های زیادی در این مسیر کردند و حتی دست به ترور دانشمندان هسته ای ایران زدند، امریکا هم از توافقنامه برجام خارج شد و تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه پیدا کرد.

به گفته غفوری سیاست های تحریمی غرب علیه ایران در ارتباط با موضوع هسته ای هیچ گونه تناسبی با مقررات بین المللی نداشته و حتی گزارشگران بین المللی چنین تحریم هایی را جنایت علیه بشریت خوانده و خواستار بازخواست آمران و عاملان آن شده اند.

وی اضافه کرد: ایران انحصار غرب در عرصه هسته ای را شکسته و غرب با هوچی گری، فرافکنی و ادعاهای واهی علیه ایران، خواستار جلوگیری از الگو شدن ایرانیان برای سایر ملت ها است در حالیکه در برابر تهدیدهای هسته ای رژیم صهیونیستی سکوت کرده و زمینه ساز ادامه این تهدیدها علیه امنیت بین الملل شده است.

 

کلیدواژه