دیپلمات سابق آمریکایی: تا ایران به برجام بازنگردد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود
(last modified 1400-02-04T04:36:06+00:00 )
ثور 04, 1400 09:06 Asia/Kabul
  • دیپلمات سابق آمریکایی: تا ایران به برجام بازنگردد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود
    دیپلمات سابق آمریکایی: تا ایران به برجام بازنگردد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود

مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد، تا زمانی‌که ایران به تعهدات برجامی بازنگردد، فشارهای تحریمی آمریکا علیه تهران برداشته نمی‌شود.

به گزارش رادیو دری، «برت مک گورک» نماینده ویژه سابق آمریکا در ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش و مشاور ویژه سابق آمریکا در شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته (جمعه) در جمع مقامات یهودی آمریکا با تکرار مواضع دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی گفت: «تا زمانی‌که به جایی نرسیم و تعهدات محکمی نداشته باشیم؛ روشن است تازمانی‌که برنامه هسته‌ای ایران محدود نشود، جنبه‌های مسئله‌ساز (برنامه هسته‌ای ایران) معکوس نشود و مجدداً به مسیر اصلی بازنگردد، ما هیچ‌گونه فشاری را برنخواهیم داشت».

مک گورک در خصوص فرایند مذاکرات کمیسیون مشترک برجام برای احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «راه بسیار طولانی در پیش داریم و این فرایندی پیچیده است اما قرار نیست ایالات متحده صرفاً برای ادامه روند کار، از قبل هزینه‌ای پرداخت کند».

ادعای دیپلمات سابق آمریکایی در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، 8 مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام  این کشور را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در چارچوب برجام به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرد، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود ناکام بودند، ایران از مه 2019 کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

کلیدواژه