مصاحبه با وحید مژده کارشناس سیاسی و تحلیلگر افغانستان
(last modified Tue, 13 Sep 2016 08:44:32 GMT )
Sep 13, 2016 13:14 Asia/Kabul

فلسفه عبادی و سیاسی مراسم حج ابراهیمی

مصاحبه کننده : عاشق حسین طوری

س/

دراین روزها که روزهای حج می باشد  مسلمانان از اقصی نقاط جهان برای ادای فریضه حج به مکه رفته اند جنابعالی فلسفه این عبادت عظیم را چگونه ارزیابی می کنید ؟

پ/

فلسفه حج اینست که  در زبان امروز  باید گفت این یک کنگره بین المللی است که هر سال در مکه معظمه میلیونها مردم در آن گرد هم آمده و از حال و احوال و مشکلات و مسایل یک دیگر آگاه می شوند  درزمان گذشته رسانه ها وجود نداشت و همین مراسم حج بود که در آن مسلمانان از نقاط مختلف گرد هم آمده از مسایل یکدیگر آگاه می شدند و این فقط یه حرکت عبادی نیست بلکه هر حرکت عبادی اسلام یک جنبه سیاسی و اجتماعی دارد و فلسفه اصلی این کنگره اینست که مسلمانان از مسایل یکدیگر آگاه می شوند ولی با نهایت تاسف باید بگویم که حادثه ای که سال گذشته در منا اتفاق افتاد  در آن هزارها مسلمانان زندگی خود را از دست دادند اما آل سعود هنوز ارقام و اعداد درست را از این حادثه ارائه نداده است از سوی دیگر امسال مسلمانان ایران از حج محروم ماندند و این یک ضربه است به امت اسلام و کاری است بر ضد فلسفه حج  به ویژه در شرایط حاضر که امت اسلام با شرایط سخت و خطرناک مواجه است  مسلمانان بیش از هر چیز به وحدت و همدلی نیاز دارند و نباید مسلمانان هیچ کشوری از این فریضه عظیم محروم گردند.

س/

از سخنان شما می توان نتیجه گرفت که در عربستان فقط به جنبه عبادی حج عمل می شود و به جنبه سیاسی اجتماعی آن که باعث مطرح  و حل شدن مسایل مسلمانان جهان اسلام می شود توجه نمی شود  و سعی می شود جلوی جنبه سیاسی  اجتماعی آن گرفته شود  علت این امر چیست ؟

پ/

اسلام دینی است که در آن مسایل اجتماعی از مسایل عبادی جدا نیست مثلا مسجد فقط جایی نیست که مسلمانان در آن فقط نماز بخوانند  بلکه مسایلی که علما در روز جمعه در آن مطرح می کنند در آن مسایل جهان اسلام  مطرح می شود و هم چنین در  اجتماعها و نمازهای عید هم بیشتر به جنبه سیاسی آن توجه می شود اما کشورها استعماری و دشمن مسلمانان سعی می کنند بخش سیاسی اسلام را از بخش عبادی آن جدا کرده و بگویند که دین فقط یک رابطه شخصی یک فرد است  با خداوند خود و مسایل سیاسی اجتماعی را در بر نمیگیرد . وقتی اینها چنین تصوری از اسلام ارائه می دهند این بدان معناست که روح اسلام را از آن جدا کرده و اسلام را فقط به مسجد محدود می کنند که این از روحیه اسلام خیلی بدور است . ببنید در زمان پیامبر و خلفای راشدین مسجد جایی بود که مردم در آن جمع می شدند و از مسایل عادی گرفته تا مسایل کلان  وحتی مسایل جهان اسلام در آن مطرح می شد  لشکرها برای جنگ در مساجد تشکیل می شدند  و تصمیم گرفته می شد که برای مقابله باید چکار کنند. ولی الان نوبت به جایی رسیده است که  هر جمعه دولتها به ایمه مساجد یک کاغذ و دستور العمل می دهند که باید روی همین نکات صحبت کند .  و مسایل دیگر را مطرح نکند این در حالیست که از یکسو این کشورها دم از دموکراسی می زنند یعنی نظامی که در آن مردم حرف خود را بزنند و یا دم از آزادی بیان می زنند  وی در عمل  در داخل مساجد هم  اجازه آزادی بیان نمی دهند. در برنامه های حج  هم این وضعیت حاکم است که فقط مسایل عبادی در آن مطرح می شود  و از سایر مسایل چشم پوشی میشود این یک نقص بزرگ است که متاسفانه از ادیان  دیگر بر ما تحمیل شده است .

س/

این که در مراسم حج برای جنبه سیاسی آن محدودیت ایجاد می شود جنبه ای موجب وحدت مسلمانان و افشای چهره دشمنانان اسلام می شود  شاید  علاوه بر رژیم سعودی  استعمار غربی هم در این قضیه دست داشته باشد؟

پ/

من عقیده دارم که  وضعیتی که ما درجهان اسلام شاهدیم در واقع تقلید ادیان دیگر است . حکام برخی از رژیمها متعقدند که اگر جنبه سیاسی در حج  متجلی شود این برای رژیمهای آنها ایجاد خطر می کند  این تنها در سعودی عربستان نیست  در سایر کشورها مثلا در  همین کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان که چند روز پیش رییس جمهور آن کشته شد اعلان کرده اند که جوانان نباید در مساجد جمع شوند و باید فقط پیرها به مساجد بروند . یعنی این وضعیت تقریبا در خیلی از کشورهای اسلام ادامه دارد  و متاسفانه مسجد که باید مرکز  اعلان بر علیه کفر و ظلم باشد   فقط به نمازها محدود شده است و متاسفانه وضعیت وقتی کفر از کعبه برخیزد کجا ماند مسلمانی  حاکم است .

س/

اگر امت اسلامی بر سیاست آل سعود که از کشورهای غربی به آن دیکته می شود کماکان ساکت باشد و فقط ایران که صدای خود را علیه ظلم بلند می کرد  الان به حجیان  این کشور هم اجازه رفتن به  مراسم حج را ندادند شما  در این وضعیت آینده مکه و  قبله اول مسلمانان را چگونه ارزیابی می کنید؟

پ/

من وقتی عکس العمل برخی از کشورها را دیدم مثلا اندونزی که اتباع زیاد این کشور هر سال به حج می رود  از این مساله انتقاد کرده و گفته است که  افراد ما که در مکه کشته شده اند هنوز سرنوشت آنها معلوم نیست و عربستان سعودی حق نداشت  این افراد را خودسرانه دفن کند . یعنی نه تنها ایران بلکه سایر کشورهای اسلامی هم از این مسایل انتقاد دارد  و این بدان معنا است که این روش باید تغییر یابد و  مکه و مدینه باید یک حالت بیطرف به خود بگیرد و همانگونه که در واتیکان مرکز مسیحیان قراردارد که هیچ کشور روی آن نفوذ ندارد باید یک چنین حالتی به خود بگیرد این  طرحها هم از سوی برخی از کشورها مطرح شده است بهر حال  وضعیت فعلی مکه قابل تحمل نیست  و گامهایی که رژیم آل سعود بر ضد وحدت امت اسلامی و در راستای منافع دشمنان اسلام بر می دارد   به هیچ وجه به نفع مسلمانان نیست .

پایان.

 

 

ټیګونه