هشدار یک رسانه پاکستانی به طالبان: صبر اسلام‌آباد رو به پایان است
(last modified 1402-10-12T11:00:15+00:00 )
جدی 12, 1402 15:30 Asia/Kabul
  • هشدار یک رسانه پاکستانی به طالبان: صبر اسلام‌آباد رو به پایان است
    هشدار یک رسانه پاکستانی به طالبان: صبر اسلام‌آباد رو به پایان است

اکسپرس تریبون رسانه نزدیک به ارتش پاکستان با انتشار گزارشی به حکومت طالبان هشدار داد که صبر راهبردی اسلام‌آباد رو به پایان است و این گروه باید از خواب بیدار شود.

به گزارش رادیو دری، اکسپرس تریبون در گزارشی با عنوان "معمای دوقلوی طالبان" ، هیات حاکمه افغانستان را به حمایت عملیاتی از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و پناه دادن به آنان متهم کرد و نوشت: طالبان افغانستان و پاکستان «دوقلوهای ایدئولوژیک» با ریشه‌ها و گرایش های مشترک در نظر گرفته می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که طالبان افغانستان به دلیل ارتباط ایدئولوژیک قوی با این گروه، سرکوب تی.تی.پی را چالش برانگیز کند.

در این یادداشت آمده است: حکومت طالبان نگران است که موضع پیشگیرانه در برابر تحریک طالبان پاکستان جنگجویان این گروه را به سمت داعش خراسان سوق دهد و روایت داعش مبنی بر انحراف طالبان از مسیر جهاد را تقویت کند.

اکسپرس تریبون همچنین سابقه اتحاد دو گروه  تی‌.تی‌.پی و طالبان را از دیگر موانع هیات حاکمه فعلی افغانستان برای برخورد با تحریک پاکستان خوانده و افزوده است: این دو گروه  در مبارزه با نیروهای خارجی متحد بودند و پیوندهای قومی و تاریخی مشترک دارند و طالبان ممکن است نگران باشد که اقدام نظامی علیه تی‌.تی‌.پی می‌تواند وحدت طالبان را تهدید کند و به طور بالقوه منجر به اختلافات داخلی شود.

کاهش مشروعیت حکومت طالبان در داخل افغانستان از دیگر مواردی است که در گزارش اکسپرس تریبون به عنوان یکی از عوامل نگرانی طالبان از برخورد قاطع با تی.تی.پی به آن اشاره شده است.

در ادامه این یادداشت تصریح شده است: اگر طالبان  «اراده سیاسی» نداشته باشد یا نتواند یا نخواهد علیه تحریک طالبان پاکستان اقدام نظامی انجام دهد، پاکستان گزینه‌های زیادی از جمله اقدام نظامی در خاک افغانستان و مذاکره را در پیش رو دارد که گزینه مذاکره فعلا روی میز نیست.

اسلام آباد : کابل سران تحریک طالبان پاکستان را تحویل دهد

تحلیل- افغانستان منشاء نفوذ تروریست ها به پاکستان

کلیدواژه