مصاحبه با مولانا دکتر عطا الرحمان امام جمعه مسجد جامع عبد العزیز کویته و از سران جماعت اسلامی پاکستان
(last modified Sat, 03 Jun 2017 12:26:48 GMT )
Jun 03, 2017 16:56 Asia/Kabul
  • http://parstoday.com/ps
    http://parstoday.com/ps

بررسی اهداف اصلی حضرت امام خمینی (رح ) از روز قدس جهانی

مصاحبه کننده : عاشق حسین طوری

پرسش :حضرت امام خمینی رح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کردند جنابعلی بعنوان عالم برجسته این ابتکار حضرت امام را چگونه ارزیابی می کنید و اهداف اصلی امام خمینی رح از این اقدام چه بوده اند ؟

پاسخ : سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ <پاک و منزّه است آن (خدایی ) که بنده اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی که اطرافش را برکت داده ایم شبانه برد، تا از نشانه های خود به او نشان دهیم . همانا او شنوا و بیناست .

قران کریم فرموده است که خداوند متعال در این دو مساجد ترتیبات و حالاتی را مورد توجه قرار می دهد  ، و هو السمیع البصیر  ، او شنوا و بیناست . نبی مکرم هجده ماه بسوی قبله اول نماز خوانده بود . این دو مساجد که در قران کریم نام از انها برده شده است توسط حضرت ادم ع بنا شده اند ، حضرت ادم ع مسجد الحرام را بنا کرد و سپس چهل سال بعد مسجد الاقصی (قدس )  را نیز بنا کرد . لذا این میراث انبیا و میراث ماست .حضرت محمد مصطفی ص انجا برای  انبیا الله  نماز خواند و امامت کرد که این نشان دهنده اهمیت و جایگاه این مکان مقدس است ، مثلا در احادیث امده که ثواب یک رکعت نماز در خانه خدا برابر صد هزار ثواب نماز است و در مسجد الاقصی هم ثواب یک رکعت نماز در مسجد الاقصی برابر پنجاه هزار رکعت ثواب می باشد .

 در قدس شریف فلسطینیان زندگی می کنند یا ایرانیان ؟ انجا شیعیان زندگی می کنند یا اهل سنت ؟

بر اساس تعلیمات اسلامی اول مسجد الحرام است و بعد مسجد الاقصی و اگر کسی این را قبول نداشته باشد ، اسلام و مسلمانی را قبول ندارد ، کتاب خدا و رسول را قبول ندارد .

خداوندمتعال در قران کریم میفرماید <إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ

 یعنی اگر اینرا یک امت قبول نکنید من عبادت شما را قبول ندارم و شما ما را  بعنوان خدا قبول نکردید .

قران کریم در یک جای دیگر میفرماید >وَإِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ

 

یعنی ایمان قلبی تقوا است و ایمان بدن عبادت است  .

 در قران کریم به این دو موضوع اشاره شده است .اگر امت را امت واحده قبول ندارید اصلا نزدیک تقوا  نشده اید . لذا از این مشخص می شود که ترجیحات حضرت امام خمینی ، ترجیحاتی هستند که قران و سنت مقرر کرده اند ، این ترجیحات ناشی از سیاست ، منافع و اوضاع نیستند بلکه این  ترجیحات را فقط و فقط قران و سنت مقرر می کند و امت مسلمه این ترجیحات و دستورکار را مقرر می سازد لذا این موضوع بسیار حایز اهمیت است .

برخی می گویند که موضوع فلسطین چه ربطی  به ما دارد  ، ما باید به اقتصاد شهر و کشور خود فکر کنیم ، اگر چنین باشد پس این افراد اسم اسلام و مسلمانی را یدک نکشد . واقعیت اینست که وابستگی به قران و اسلام نیاز به قربانی بزرگ  و صبر دارد .این ترجیحات حضرت امام خمینی رح بودند که به جهانیان نشان دادند و این صدای دل هر مسلمانی است که یک روز در بیت المقدس نماز بخواند و چنانچه مسجد الحرام را زیات می کند ، مسجد الاقصی را نیز زیارت کند ، خداوند متعال به ما توفیق عطا فرماید .

 

 

ټیګونه