از 80 تا 90 درصد مبتلایان به کرونا درمان خاصی نمی‌خواهند
(last modified Thu, 27 Feb 2020 04:54:14 GMT )
Feb 27, 2020 09:24 Asia/Kabul
  • از 80 تا 90 درصد مبتلایان به کرونا درمان خاصی نمی‌خواهند

وزیر بهداشت: 80 تا 90 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا درمان خاصی نمی‌خواهند و خود به خود خوب می‌شوند.

ایرج حریرچی" در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما خاطرنشان کرد، مرگ و میر بر اثر این ویروس یک تا سه درصد مبتلایان را شامل می‌شود.
"حریرچی" با بیان اینکه 785 مورد مشکوک در کشور داریم که 28 نفر از آنها مبتلای قطعی هستند و 5 نفر نیز فوت کرده اند گفت: ویروس کرونا دومین عامل شایع سرماخوردگی در دنیاست و چیز جدیدی نیست.
معاون کل وزیر بهداشت افزود: علائم ویروس کرونا مانند علائم بیماری آنفلوانزاست.
"حریرچی"  با بیان اینکه دلیل ترس از ویروس کرونا ناشناخته بودن رفتار آن است خاطرنشان کرد، از پاییز امسال 13 هزار و 200 نفر در کشور  به ویروس آنفلوانزا مبتلا شدند و در آمریکا در یک سال اخیر ویروس آنفلوانزا 10 هزار نفر را کشت.
معاون کل وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا در کودکان زیر 14 سال علائم چندانی نشان نمی‌دهد و اینکه گفته می‌شود ممکن است کودکان عامل انتقال ویروس شوند تاکنون ثابت نشده است.
حریرچی اضافه کرد، هر فرد مبتلا به این ویروس به طور میانگین 2.2 دهم نفر را مبتلا می‌کند و این طور نیست که اگر یک مورد در منطقه‌ای دیده شد همه آن منطقه را آلوده می‌کند.
معاون کل وزیر بهداشت افزود، در کشور سالانه 380 هزار مرگ و میر بر اثر همه عوامل داریم که بیش از ۱۶ هزار نفر از این افراد بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.
حریرچی گفت: از مهر امسال تاکنون بر اثر بیماری آنفلوانزا 108 نفر در کشور جان خود را از دست داده اند که افراد کهنسال و با نقص ایمنی بوده اند.
وی افزود، در شهر قم شرایط بیماری ویروس کرونا کنترل شده و بخشی از ظرفیت بیمارستان‌های مخصوص مبارزه با این بیماری در این شهر خالی است.
حریرچی گفت: برای مراقبت از کسانی که ابتلای آنان به این ویروس ثابت شده یا کسانی که از کشور چین آمده اند لباس‌های مخصوص استفاده می‌شود.
وی افزود، در بیشتر فرودگاه‌های کشور دستگاه تشخیص تب، نصب شده است و در هر جایی که نیاز باشد مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم.
حریرچی افزود، بر اساس توصیه علمی سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه‌های معتبر دنیا استفاده از ماسک برای مردم عادی برای مقابله با ویروس کرونا ضروری نیست و فقط کسانی که علائم آنفلوانزا دارند یا از بیماران مبتلا به ویروس کرونا مراقبت می‌کنند استفاده از ماسک لازم است.
معاون کل وزیر بهداشت خاطرنشان کرد، امکان دروغ گفتن درباره تعداد مبتلایان و فوت شدگان بر اثر ویروس کرونا وجود ندارد و جامعه پزشکی دروغ در این زمینه را نمی‌پذیرد.
حریرچی افزود، تاکنون منشأ ورود ویروس کرونا به کشور مشخص نشده است و کارکنان دو بیمارستان شهر قم در قرنطینه هستند.
معاون کل وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا تا 9 روز در سطوح باقی می‌ماند و قابلیت انتقال دارد و بر این اساس ممکن است دو نفری که در قم فوت شده اند سطوح آلوده به این ویروس را لمس کرده باشند.
حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت اختیار تعطیل کردن مدارس را دارد افزود، دلیل اصلی تعطیلی مدارس انتشار ویروس کرونا نیست بلکه به دلیل استفاده از مواد ضد عفونی کننده در مدارس است.
معاون کل وزیر بهداشت گفت:  بیش از 8 هزار کیت تشخیص ویروس کرونا در کشور وجود دارد، اما انجام آزمایش تشخیص، سخت و نیازمند متخصصان ماهر است.
حریرچی با بیان اینکه سه مرکز در تهران و مراکزی در تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز و اهواز برای تشخیص این ویروس تجهیز شده اند افزود، در تهران 2 هزار تخت برای بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده که بعید است استفاده شود.
معاون کل وزیر بهداشت  با بیان اینکه نهایت دوره نهفتگی ویروس کرونا 14 روز است اظهار داشت، تنها راه مقابله با این ویروس پیشگیری و رعایت بهداشت فردی است.

ټیګونه